Ny verdensmålspris

SDU uddeler ny verdensmålspris

Christine Stabell Benn og hendes forskerteam er første modtagere af Inspirationsprisen, som SDU har indstiftet for at understøtte universitetets arbejde med FN’s 17 verdensmål.

Af Bente Dalgaard, , 29-10-2019

SDU har indstiftet en ny pris: Inspirationsprisen.

Den uddeles hvert år til en gruppe medarbejdere eller studerende, der har gjort en særlig indsats for at arbejde med FN’s 17 verdensmål.

Inspirationsprisen skal understøtte universitetets arbejde med ”Vores Verdensmål” og belønne indsatser, som kan inspirere andre og skabe ringe i vandet både internt på SDU og eksternt i forhold til omverdenen.

Vacciner og A-vitamin

Prisen blev uddelt for første gang ved universitetet årsfest den 25.oktober, og første prismodtager blev professor Christine Stabell Benn og hendes forskningsgruppe fra Klinisk Institut.

De får den for deres sundhedsforskning, som har resulteret i en ny forståelse af de globale vaccinations- og A-vitamin-programmer, som har betydning for millioner af børn verden over.

Christine Stabell Benn har siden studietiden været engageret i banebrydende sundhedsforskning på forskningsstationen Bandim Health Project i Guinea-Bissau i Vestafrika, og dette projekt danner baggrund for studier i vacciners og A-vitamins virkninger på den generelle sundhed.

Børns overlevelse

Både vacciner og A-vitamin gives dagligt til millioner af børn i lavindkomstlande, og Christine Stabell Benn og hendes gruppe har påvist effekter, som har store konsekvenser for børns overlevelse.

Holdet har vist, at millioner af børn i lavindkomstlande kan reddes, hvis immuniseringsprogrammer forbedres.

Christine Stabell Benn er indstillet af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, som peger på, at hun har vist stort mod ved at forfølge nogle af de mange uventede resultater fra Guinea-Bissau, som er et af verdens fattigste lande.

Hun har samtidig påvist, at faktorer, som har afgørende effekt på børnedødeligheden i Guinea-Bissau, også er afgørende for sundheden i højindkomstlande.

Redaktionen afsluttet: 29.10.2019