Robotteknologi

Nu får kantinemedarbejderen sin egen robothjælper

Gentagen afrydning og aftørring af borde giver ømhed i nakke og skuldre, men nu er der en robothjælper på vej til landets kantinemedarbejdere. Forskningsprojektet Facility Cobot skal udvikle robotter med sensorteknologi og kunstig intelligens, der kan aflaste rengøringsmedarbejderen.

Af Jane Thoning Callesen, , 08-12-2020

Forestil dig en venlig robot i menneskehøjde, der langsomt kører rundt i et lokale og holder øje med, om der trænger til at blive ryddet op. Hvis robotten får øje på gamle aviser, snavsede tallerkner eller tomme vandflasker på bordene, rækker den armen ud og fjerner dem.

Men juledekorationer og blomstervaser lader den blive stående, så der hele tiden er pænt og ryddeligt.

Det scenarie vil om få år udspille sig i kantinerne på landets store virksomheder, eller måske endda i lufthavnsområder, hvor der også er behov for kontinuerlig afrydning.

Budget på 17 mio.

Det fortæller Lars-Peter Ellekilde fra firmaet Enabled Robotics, der sammen med Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU, ISS, Signal, UbiqiSense og K-Jacobsen står bag den kommende robothjælper, som skal udvikles i regi af forskningsprojektet Facility Cobot.

Projektet har et samlet budget på 17 millioner kroner og løber over de kommende tre år.

– Tanken er, at vi ved at kombinere mobile robotter og robotarme kan aflaste medarbejdere i områder, hvor man bevæger sig rundt. Her er facility management og her er især rengøring et område med stort potentiale, siger han.

Robotfingre med software

Den nye robothjælper skal selv kortlægge, hvad der befinder sig i et rum, hvordan bordene er placeret i forhold til hinanden, og hvad det er for nogle ting, der står på bordene. Det kræver avanceret software, fortæller professor Mikkel Baun Kjærgaard fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

– Vi skal udvikle en robot med fleksible fingerspidser, der kan genkende og gribe forskellige objekter som for eksempel kopper og vandflasker. Det kræver, at vi udstyrer robotten med kunstig intelligens og avanceret software.

– Samtidig skal fastmonterede sensorer i rummet fra UbiqiSense skabe et overblik over brugsmønstre og fortælle, hvor tingene står, så robotten får et dynamisk overblik, siger han.

Facility Cobot

• Formålet med det tre-årige forskningsprojekt Facility Cobot er at udvikle robotløsninger inden for facility management og rengøring
  • Projektet har et samlet budget på 17,6 millioner, herunder knap 12 millioner i støtte fra Innovationsfonden, og det forventes afsluttet i 2023
  • Partnerkredsen er SDU, ISS, Signal, UbiqiSense, Enabled Robotics og K-Jacobsen

- Det er et spændende tværfagligt projekt der udover teknologivirksomheder inddrager viden fra Signal og K-Jacobsen om indretning og drift af digitale bygninger. Derudover er det motiverende at arbejde på noget, der virkelig gør en forskel. Målet er jo at udvikle en robotløsning, der kan aflaste rengøringsfolk fra repetitive opgaver, eller opgaver der kræver tunge løft.

Skal testes med ISS

Servicevirksomheden ISS er med i forskningsprojektet, og deres rolle bliver blandt andet at teste robotten i samspil med det personale, der er vant til at udføre arbejdet.

Virksomheden har gennem årene testet andre robotløsninger, som for eksempel gulvvaskerobotter og robotstøvsugere, men det er noget helt nyt, at en robot nu skal arbejde i bordhøjde side om side med personalet.

– Vi oplever et stort behov for nye teknologier, der kan forbedre effektiviteten og ergonomien i rengøring. Mange medarbejdere oplever med tiden ømhed i nakke og skuldre i forbindelse med løft og aftørring. Det håber vi, at robotten kan være med til at forebygge, fortæller Katrine Grathe, Head of Cleaning Excellence hos ISS.

– Vi tror, den vil blive taget rigtig godt imod af medarbejderne. Den vil give dem mulighed for at fokusere på andre værdiskabende opgaver for kunderne, og vi glæder os til at være med til at udvikle og teste den, fastslår hun.

Topfoto: Scanpix

Mød forskeren

Mikkel Baun Kjærgaard er professor på SDU’s enhed for Software Engineering under Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Redaktionen afsluttet: 08.12.2020