• 20.12.2017

Er vand og luft svaret på verdens klimaudfordringer?

Adgangen til fossile brændstoffer har gennem mere end 200 år været en motor for udvikling og velstand i vores samfund. Bagsiden viser sig nu ved de klimaforandringer, som drivhuseffekten er årsag til, og som indenfor de næste generationer vil blive endnu mere massive, hvis ikke det lykkes at bremse udledningen af CO2. Men hvis fossile brændstoffer ikke længere er løsningen, hvad er så svaret på vores behov for energi? Det giver Henrik Wenzel, lektor og leder af SDU Livscykluscenter, et bud på.

• 19.12.2017

Millionkontrakt med Airbus

Med SDU i ryggen er det lykkes den nystartede virksomhed, Space Composite Structures Denmark at lande en millionkontrakt med Airbus.

• 19.12.2017

Lomvier i forskningens tjeneste

SDU har indgået samarbejde med Woods Hole Oceanographic Institution i USA om forskning i havfugles hørelse. Målet er at skåne havfuglene for bl.a. støj fra flådefartøjer.

• 13.12.2017

D-IAS arbejder for forskning i verdensklasse

Universiteternes evne til at skabe videnskabelige gennembrud og tiltrække de bedste forskere er blevet en nøgle til klare sig i den internationale konkurrence om viden og innovation. SDU arbejder målrettet på, at skabe rammerne for excellent forskning med Danish Institute for Advanced Study – i daglig tale D-IAS.

• 11.12.2017

Kontoret får ikke lov at sladre om dig

Intelligente bygninger indsamler stigende mængder informationer om os fra sensorer. Data som er penge værd på det voksende datamarked. Men nu har forskere fundet en metode, som beskytter vores privatliv samtidig med, at big data kan bruges til effektiv styring af bygninger.

• 06.12.2017

SDU og Region Syddanmark vil uddanne læger i Esbjerg

Det er svært at få læger til at slå sig ned i Vestjylland. Men hvis lægerne flytter dertil allerede under uddannelsen, er der større sandsynlighed for, at de bliver boende. Derfor foreslår SDU og Sydvestjysk Sygehus, at der oprettes en kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg.

• 04.12.2017

Populær blodtryksmedicin forbundet med øget risiko for hudkræft

Netop offentliggjort forskning fra SDU og Kræftens Bekæmpelse viser en sammenhæng mellem et af de hyppigst brugte midler mod forhøjet blodtryk og kræft i huden.

• 04.12.2017

Højtiderne forstærker ensomheden

Ensomhed er blevet et moderne tabu, som ofte rammer hårdt i højtiderne. Ikke fordi højtiden i sig selv skaber ensomhed, men fordi man som menneske spejler sig i de nære værdier og relationer, der set udefra virker så besnærende.