Sommerskole

En sommer i videnskabens tegn

I disse uger er omkring 450 studerende fra hele verden samlet på Syddansk Universitet for at deltage i den årlige sommerskole. De vil både udvikle sig fagligt og opnå et internationalt netværk.

Af Andreas Brunebjerg Jørgensen, , 14-08-2019

Det er fredag middag på SDU, og det meste af campus i Odense ligger øde hen. Universitetets studerende holder fortsat sommerferie. Til gengæld er 450 studerende fra det meste af verden samlet i bygningen, hvor Det Tekniske Fakultet holder til.

Én af dem er den 28-årige Patrick Jong fra Holland. Til daglig studerer han i München, men han er kommet til Odense for at tage et kursus i ’Galaksens dynamik og mørkt stof’. Det er nemlig ét af de 12 kurser, som SDU tilbyder på den årlige sommerskole ved navn Engineering and Science Summer School:

-Den første uge været spændende. Arbejdsmiljøet er rigtig godt, og fagligheden er i top. Det hele er samlet ét sted, hvilket er noget, som er ret sjældent for universiteter. Det gør, at hele campus føles som én organisme, siger han.

Fælles læring

Sammen med en kæmpe skare af andre studerende står han på kobbertrappen i det Tekniske Fakultets bygning og venter. Det obligatoriske gruppefoto er kun få minutter væk. Efter et par instruktioner fra kameramanden finder de 450 deltagende deres største smil frem og stirrer fokuseret ind i linsen.

Internationale studerende deltager i Sommerskole på SDU.

Patrick Jong finder efterfølgende vej til U64, hvor næste undervisningstime snart begynder:

-Vi forsøger at bevise, at mørkt stof eksisterer i galaksen. Vores opgave er at komme op med problemer og mulige løsningsforslag. Fagligt er det gavnligt, fordi både studerende og undervisere er her for at lære af hinanden.

Libaneser lærer om ’Deep Learning’

I undervisningslokalet overfor sidder 23-årige Nancy Yazbeck og er heftigt i gang med at tage noter.

Hun er fløjet hele vejen fra Beirut i Libanon for at tage et kursus i ’Deep Learning’, som handler om at sætte computere i stand til at lære uden, at de er specifikt programmeret:

-Jeg fik tilbudt at komme her til Danmark, fordi mit universitet samarbejder med SDU. Jeg valgte at tage af sted, fordi det lød interessant, og jeg ønskede at prøve noget nyt.

Mange nationaliteter repræsenteret

På sommerskolen er omkring 42 nationaliteter repræsenteret, og netop det internationale aspekt er tiltrækkende for Nancy Yazbeck.

Internationale studerende deltager i Sommerskole på SDU.

Den 23-årige libaneser har allerede skabt et helt nyt internationalt netværk med nogle af de andre deltagere:

-Det er interessant at møde nye kulturer, men også at se hvordan folk fra andre lande arbejder og eksperimenterer med faglige problemstillinger. Det er noget, som jeg kan tage med hjem og bruge senere i mit studieliv, siger hun.

Dobbelt så mange deltagere

Sommerskolen blev oprettet sidste år, og en af arrangørerne er uddannelsesdirektør på Det Tekniske Fakultet Henning Andersen. Han fortæller, at der i år har været stor interesse for kurserne grundet sidste års faglige kvalitet:

-Vi er meget positive over, at de studerende er så fagligt målrettede. De kommer på grund af fagligheden, som vi tilbyder. Derfor tror jeg blandt andet, at vi har så mange deltagere.

Uddannelsesdirektøren håber, at sommerskolen kan blive en fast tradition på SDU:

-Jeg ønsker, at der kan blive et tilbud til hver af de forskellige fagområder, som kan tiltrække studerende udefra, men samtidig også tiltrække vores egne studerende til at deltage om sommeren i de her skoler.

Også tid til sociale arrangementer

For Patrick Jong og Nancy Yazbeck er dagens undervisning nu slut, og det er tid til at holde weekend for første gang i Danmark. Som en del af kurset er der planlagt sociale og kulturelle aktiviteter om aftenen, der skal styrke de indbyrdes bånd.

For Nancy Yazbeck har den første uges sommerskole åbnet op for en del overvejelser om hendes fremtid:

-Jeg kunne sagtens se mig selv studere her på SDU i fremtiden. Sommerkurset har i hvert fald åbnet nye muligheder for mig, og det er jeg taknemmelig for.

Fakta om sommerskolen

• Engineering and Science Summer School tilbyder i alt 14 kurser med 14 dages varighed
  • Omkring 450 studerende fra 42 forskellige lande er repræsenteret
  • Deltagerantallet er dobbelt så højt i år i forhold til 2018