SDU vinder tre ud af fem priser til Venture Cup

25 iværksættere fra 7 universiteter har været samlet på SDU for at finde de bedste iværksætterideer til Venture Cup Idea.

Af Jakob Schjoldager, jakobs@sdu.dk, 22-01-2018

SDU lagde lokaler til finalen og var så ubeskeden at tage tre ud af de fem priser, som Venture Cup i sidste uge uddelte til studerende med de bedste forretningsideer.

25 studerende fra 7 universiteter var udvalgt til konkurrencen, og der blev dystet inden for fem kategorier: Greentech, Product and Devices, Healthtech, Service Innovation og Fintech.

Og iværksættere fra SDU løb med førstepladsen i de tre sidstnævnte.
De tre projekter – startups - fik hver 10.000 kr., som de nu skal bruge til at udvikle videre på deres virksomhed.

Mulighed for at udvikle ideerne

Vinderne i kategorien Service Innovation var Timbernest, der har produceret en vippende bænk, som de selv betegner som et socialt møbel, hvor man kan lære nye mennesker at kende. Her falder pengene fra Venture Cup på et tørt sted.

- Vi kommer til at bruge pengene på at teste og udvikle vores forretningsmodeller og nye produkter, så vi kan slå endnu stærkere igennem i 2018, siger Kristian Grove Poulsen, medstifter af Timbernest.

I kategorien Healthtech vandt Sehat Lab fra SDU med en idé, de kalder T.H.E.A. Der er tale om en  sundhedsplatform, hvor patienter kan svare på en række spørgsmål, før de kommer på hospitalet, og på den måde lette arbejdet for sygeplejerskerne.

Aryze der er stiftet af studerende fra både SDU og Copenhagen Business Academy, vandt kategorien FinTech. De har udviklet en ny Blockchain-teknologi i stil med den meget omtalte Bitcoin, der gør det muligt for virksomheder at overføre penge uden om bankerne.

SDU arbejder målrettet med iværksætteri

Cirka en tredjedel af de startups, der nåede til finalen i Venture Cup 2018, var studerende fra SDU. Dermed var det SDU der var bedst repræsenteret i konkurrencen hvor der var deltagere fra alle syv universiteter.

- Vi har på SDU arbejdet for at skabe et miljø for studerende, hvor de kan prøve kræfter med livet som iværksætter, mens de studerer. Det har også resulteret i, at vi har fået lidt over 100 iværksættere i vores miljø på bare to år. Det er meget positivt og en udvikling, vi arbejder på fortsætter i samme tempo, siger Henrik Bindslev.
Han er formand for SDU’s forsknings- og innovationsråd RI-rådet og dekan for Det Tekniske Fakultet, hvor de studerende bag både Timbernest og Sehat Labs læser.

Iværksætterkultur blandt de studerende

En del af forklaringen skal også findes i, at SDU de senere år har satset stort på at få skabt en iværksætterkultur blandt de studerende. Det mener Sine Berg Schuwendt der er afdelingsleder for SDU’s iværksættermiljø.

- Fagmiljøer og SDU Entrepreneurship Labs lægger sammen lægger en stor indsats i at få skubbet de studerende ud over rampen, så de får omsat deres forretningsidéer til en Venture Cup-ansøgning. Desuden er en stor del af SDU-finalisterne en del af SDU RIOs iværksættermiljø, hvor de bliver udfordret til at udvikle og forbedre deres idé og virksomhed, siger hun.

Greentech startup vandt hovedpræmien

Hovedpræmien på 100.000 kr. løb Emil Buhl Krøll fra DTU med.

Hans startup, Brewer’s Spent Grains, vil genbruge restproduktet fra ølbrygning. I dag bliver restproduktet brugt som dyrefoder, men iværksætteren vil i stedet tørre restproduktet og bruge det som en fødevareressource.

Venture Cup

Redaktionen afsluttet: 22.01.2018