SDU er ved at etablere et stort Industri 4.0 lab. 800 kvadratmeter fyldt med den nyeste teknologi

SDU investerer 100 millioner i Industri 4.0

SDU styrker med en trecifret millioninvestering sin position, som landets førende universitet på robotområdet. Pengene skal ruste studerende og virksomheder til en verden, hvor robotter samarbejder med mennesker, produktionen automatiseres, og hvor alt kan testes virtuelt.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 17-04-2018

SDU satser massivt i nye teknologier som hyper-fleksible robotter, virtual reality, smarte materialer og soft robotics. Over de kommende fire år investerer SDU 100 millioner kroner i at opbygge faciliteter, så studerende, forskere og virksomheder er klar til at omsætte den fjerde industrielle revolution, Industri 4.0, til nytænkende produkter og smartere produktion.

- Det er vigtigt, at vi som universitet er banebrydende. At vi er længst fremme i forhold til at udforske mulighederne i Industri 4.0. På den måde sikrer vi det bedste og mest udfordrende miljø for vores studerende og forskere. Samtidig er det vigtigt, at vi hjælper vores virksomheder til at forstå og udnytte mulighederne i ny teknologi, så de står bedst på det globale marked.

Det siger institutleder for Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Kasper Hallenborg, som er hjernen bag det nye Industri 4.0 kraftcenter. Han peger på rapporten ”Winning the Industry 4.0 Race” fra Innovationsfonden. Konklusionen er, at Danmark sakker bagud med faldende konkurrenceevne og innovation.

- Vi vil ryste op i den måde, vi plejer at producere på. Vi skal væk fra linjeproduktion til et celle-baseret produktionsmiljø, som hurtigt kan omstille sig til nye opgaver, håndtere større kompleksitet i opgaverne, og som ikke er så sårbart overfor nedbrud, siger Kasper Hallenborg.

Industri 4.0 Lab

Investeringen går til fire sammenhængende indsatser omkring Industri 4.0, og allerede nu er man på SDU godt i gang med at indrette et Industri 4.0 Lab, hvor hyper-fleksible robotter flytter ind.

Robotterne skal arbejde i selvstændige celler, hvor forskere og studerende videreudvikler dem, så de bliver i stand til at træffe beslutninger, tilpasse sig pludselige ændringer og kommunikere med hinanden.

-  Man taler om customization. At forbrugerne ønsker produkter, som er tilpasset netop deres individuelle smag og behov. Med de nye produktionsformer med hyper-fleksible robotter får virksomheder mulighed for at producere få unikke produkter, uden prisen stikker af, siger Kasper Hallenborg og fortsætter:

- Jeg kan også forestille mig, at vi vil se et helt nyt marked, hvor folk slår sig op på, at de har fleksible robotter, som billigt kan producere en nyudviklet opfindelse. I dag vil opfinderen sende ordren til Kina, hvor de producerer små serier billigt, men i fremtiden vil det ikke være nødvendigt.

Tester gennem virtuel reality

I Industri 4.0 handler det ikke kun om at forfine autonome robotter. Grundlæggende er at få de forskellige led i en produktion til at tale sammen. Når en kunde lægger en ordre i webshoppen, så begynder produktionsanlægget allerede at tilpasse sig produktionen af produktet.

Software forbinder alle led i produktionen og alt er digitalt. Det giver også helt nye muligheder for at bruge virtual reality til at teste nye eller forbedrede systemer.

- Jeg har tidligere været med til at udvikle et bagagesystem til lufthavne, så de bedre kunne håndtere voksende mængder bagage med større fleksibilitet. Man kan ikke eksperimentere mange gange, inden flypassagerer bliver sure. Så muligheden for at teste og lave simuleringer ved hjælp af virtuel reality eller augmented reality er en stor fordel, forklarer Kasper Hallenborg.

Men fordi systemerne i fremtidens produktion er netværksforbundne og kan tilgås på mange måder, bliver systemerne også sårbare overfor hacking.

- Hacking er en udfordring, som kun bliver større. Vi hører i stigende grad om hackerangreb i pressen, og hvordan store systemer vi normalt har tillid til, bliver sat ud af spil. Derfor bliver cyber security en af de store udfordringer i fremtidige systemer, pointerer Kasper Hallenborg.

Institutleder Kasper Hallenborg

Siden 2014 har Kasper Hallenborg stået i spidsen for Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet. Instituttet var blandt de første, der startede robotforskning i Danmark og har skabt grobunden for en robotklynge i Syddanmark, der omfatter mere end 100 robotteknologiske virksomheder. Herunder Universal Robots og Mobile Industrial Robots.

Se også

Dekan Henrik Bindslevs kronik: "Trecifret millioninvestering i robotter og industri 4.0"

Læs kronikken

Redaktionen afsluttet: 17.04.2018