Skip to main content
Studenterprojekter

Gastronomi som en del af oplevelsesøkonomien

Idet gastronomien på en destination betyder meget i forhold til, hvordan turisternes samlede ferieoplevelse bliver, er det vigtigt, at danske toprestauranter tilbyder gode oplevelser. Det er ønskeligt at forstå gastronomituristernes oplevelsesbehov, så man på baggrund af denne viden kan forme oplevelsen, således at der opnås sublime gastronomiske oplevelser. Nærværende projekt belyser turistadfærd i forhold til gastronomiske oplevelser. Temaet gribes an ved at holde fokus på den oplevelse, danske restaurantgæster ønsker at få, når de er ude at spise, idet de præferencer og forbrugsmønstre, gæsterne besidder og udviser i fritiden, ofte også vil afspejles, når de er på ferie. Med fokus på forbrugeren gennemfører projektet en forståelsesanalyse for dermed at give et indblik i problemfeltet. Projektet konkluderer blandt andet, at flere aspekter er væsentlige for gæsterne i oplevelsen på toprestauranter. Det er dog fremtrædende, at de i en fortravlet dagligdag ønsker at opleve noget anderledes og noget ud over det sædvanlige. De ønsker at bruge fritiden på noget meningsfyldt, hvilket for dem er noget, som de kan reflektere over, lære af og deltage i.

Center for Turisme, Innovation og Kultur Syddansk Universitet

  • Universitetsparken 1
  • Kolding - DK-6000
  • Telefon: +45 6550 1576
  • Fax: +45 6550 1091

Sidst opdateret: 16.08.2016