På vej til SDU med millionbevilling og lederambitioner

Aida Solhøj Hansen fra Institut for Molekylær Medicin er blandt de tre talentfulde hudforskere, der er de første til at modtage et LEO Foundation Dr. Abildgaard Fellowship og 12 millioner danske kroner.

Af Marianne Lie Becker, , 18-12-2023

I foråret 2024 rykker Aida Solhøj Hansen fra Aarhus Universitet til Institut for Molekylær Medicin på Syddansk Universitet, hvor hun kommer til at stå i spidsen for en helt ny forskningsgruppe.

Dette er muligt, fordi Aida Solhøj Hansen er udvalgt af LEO Foundation til at modtage 12 millioner kroner over fem år i form af et Dr. Abildgaard Fellowship. Det er et nyt legat etableret i 2023 for at støtte talenter inden for hudforskning, der ”har ambitionen om at etablere eller udvide en uafhængig forskningsgruppe på en ikke-gevinstgivende dansk forskningsinstitution og som aspirerer til at blive forskningsledere."

Dette stipendium fra LEO Foundation vil gøre det muligt for mig at etablere en forskningsgruppe på SDU for at studere celle­signalering via ekstracellulære vesikler i inflammatoriske sygdomme. Legatet vil have en stor indvirkning på min fortsatte udvikling som forsker og nu som forskningsleder

Aida Solhøj Hansen, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet

Ekstracellulære vesikler er meget små pakker indeholdende forskellige komponenter fra den celle, der producerer dem. Disse vesikler indeholder information, som kan ændre funktionen af de celler, der modtager dem.

Bevillingen er givet til forskning i vesiklernes betydning for betændelsestilstande i huden, blandt andet ved psoriasis. Aida Solhøj Hansen skal på SDU også forske i disse vesiklers betydning ved brystkræft. Læs mere her

Forskningen skal være førende

Aida Solhøj Hansens arbejde fokuserer på de mange facetter af ekstracellulære vesiklers roller.

-Ekstracellulære vesikler har flere unikke træk, der gør dem i stand til at regulere andre celler gennem forskellige mekanismer, både lokalt og globalt i kroppen, forklarer hun.

Aida Solhøj Hansen håber at opnå positive resultater og ny viden om psoriasis og andre sygdomme med sin forskning, og hendes ambitioner for fremtiden er høje.

-Med dette legat kan jeg forfølge mere langsigtede og ambitiøse forskningsmål. Min ambition er at etablere en forskningsgruppe, der i fremtiden vil være førende inden for cellekommunikation ved ekstracellulære vesikler i inflammatoriske sygdomme og kræft.

At blive gruppeleder og en positiv rollemodel

På et mere personligt plan har Aida Solhøj Hansen ikke kun til hensigt at udvide vores forståelse af huden og dens sygdomme, men også at blive en positiv rollemodel for andre aspirerende videnskabsfolk.

-Dette legat gør det muligt for mig at blive gruppeleder, hvilket jeg er virkelig spændt på. Jeg ser især frem til at bidrage til udviklingen af nye forskningstalenter i min gruppe. Som leder er det vigtigt for mig at skabe et støttende miljø og fremme en kultur af samarbejde og holdarbejde. I min rolle vil jeg stræbe efter at være et positivt eksempel for især mine yngre kvindelige kolleger, der gerne vil balancere familieliv med en akademisk karriere.

Læs hele pressemeddelelses fra LEO Foundation her

Aida Solhøj Hansen begynder sin ansættelse på SDU i foråret 2024.

Om Aida Solhøj Hansen

Aida Solhøj Hansen har forsket i cellulær kommunikation og regulering af immunsystemet siden sit ph.d.-projekt og sin postdoc-uddannelse på Aarhus Universitet, Danmark, og Stanford University, USA. I 2021 vendte hun tilbage til Aarhus Universitet som adjunkt.

Aida Solhøj Hansen flytter til SDU's Institut for Molekylær Medicin i foråret 2024 for at etablere en forskningsgruppe, der dykker ned i undersøgelsen af cellulær kommunikation, indenfor både inflammatoriske processer ved psoriasis, samt kræftcellers regulering af immunsystemet. SDU har en historik for sin translationsforskning inden for inflammation og kræft, derfor er det et lovende match for forskerens fortsatte arbejde på området.

Redaktionen afsluttet: 18.12.2023