Nyt samarbejde skal sikre mere effektiv behandling af svær overvægt

Topforskere fra blandt andet Syddansk Universitet, Københavns Universitet og Oxford University skal udvikle og afprøve nye behandlingsprogrammer, der er målrettet personer med svær overvægt. Novo Nordisk Fonden støtter projektet med 180 mio. kr.

I forskningsprojektet Lighthouse Consortium on Obesity Management (LightCOM) vil forskere fra Danmark og Storbritannien udvikle, implementere og evaluere nye behandlingsprogrammer målrettet personer med svær overvægt.

Programmerne skal afprøves i både Danmark og Storbritannien og skabe varige forandringer, som forbedrer helbred og livskvalitet.
Målet er forbedret helbred og livskvalitet gennem løsninger, der kan medvirke til varige forandringer.

Dansk Center for Sundhedsøkonomi (DaCHE) ved SDU skal i samarbejde med forskere fra Oxford University undersøge omkostningseffektiviteten af LightCOM interventionerne.

-Vores studier vil undersøge om omkostningerne ved behandlingsprogrammerne modsvares af øget livskvalitet. Vi vil også undersøge om der er effekter på arbejdsmarkedsdeltagelse og vil som noget helt nyt benytte metoder baseret på maskinlæring til at beregne de langsigtede arbejdsmarkedseffekter af at behandle svær overvægt, siger Kim Rose Olsen, professor ved DaCHE - Dansk Center for Sundhedsøkonomi, som står i spidsen for den danske del af de sundhedsøkonomiske analyser.

- Projektet er en fantastisk mulighed for at arbejde med sundhedsøkonomisk forskning med et team af topforskere indenfor et vigtigt område.

Mød forskeren

Kim Rose Olsen er professor ved DaCHE, Dansk Center for Sundhedsøkonomi, på Institut for Sundhedstjenesteforskning.

Om projektet

Kim Rose Olsen har gode kolleger fra SDU med i projektet. Sundhedsøkonomi, ph.d. Line Planck Kongstad skal sammen med en post doc bidrage med analyserne. Professor Dorte Gyrd-Hansen og professor Trine Kjær indgår også i DaCHE projektgruppen.

Redaktionen afsluttet: 14.12.2022