Bevilling

NERD bevilling på 13 millioner til Medicinalkemi

Professor Jasmin Mecinovic fra Institut for Fysik, Kemi og Farmaci vil med projektet primært undersøge linkerhistoner

Af Lilian Skytte, , 28-08-2023

Novo Nordisk Fonden har bevilget 13.209.000 kr. til et projekt, der skal kaste lys over et af de humane DNA-histonproteiner. Projektets titel er "Understanding the Chemical Language of Linker Histones" og vil bidrage med viden til både den akademiske verden og medicinalindustrien.

Projektet vil handle om, hvordan DNA opbevares, pakkes ud, aflæses og udtrykkes i vores kroppe – både hos raske individer, og når vi er syge. Selvom alle menneskelige celler har de samme gener, det vil sige den samme primære DNA-sekvens, har vi mere end 200 forskellige typer celler. Forskellene mellem celler stammer fra mange såkaldte epigenetiske kemiske modifikationer på histonproteiner og DNA, der til sammen danner kromatosomet, den gentagne enhed af humant kromatin. NERD-projektet vil fokusere på syntese og undersøgelser af linkerhistoner, de mindst udforskede og forståede menneskelige histoner.

Flere biologisk vigtige linkerhistoner med specifikke modifikationer vil blive produceret, hvilket definerer essentielle histon-protein og histon-DNA-interaktioner, der bidrager til dannelsen af de kromatinlignende (super)strukturer. På grund af forbindelsen mellem linkerhistoner, deres modifikationer og menneskelige sygdomme vil dette arbejde give en unik molekylær værktøjskasse, der kræves til grundlæggende mekanistiske, strukturelle og hæmningsundersøgelser af linkerhistonmodifikationer.

Viden om linkerhistoner vil bidrage til forståelsen af udviklingen af kræftceller og kan potentielt være med til at udvikle personlig medicin, der vil virke på DNA-niveau.

Profil

Professor Jasmin Mecinovic forsker i medicinalkemi på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci.