Forskningspris

Professor Christine Stabell Benn modtager George Macdonald Medal

Prisen bliver uddelt af The Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene og London School of Hygiene & Tropical Medicine for fremragende forskning, der har ført til forbedring af sundheden i troperne.

Professor ved OPEN, Klinisk Institut, Christine Stabell Benn er blevet tildelt George Macdonald Medal for fremragende forskning, der har ført til forbedring af sundheden i troperne. Medaljen uddeles hvert tredje år.

Tidligere medaljevindere inkluderer Donald A. Henderson, der ledede de internationale bestræbelser på at udrydde kopper, og Tore Godal, en af de mest indflydelsesrige folkesundhedseksperter gennem tiderne.

Har ændret forståelsen af vacciners virkning

Christine Stabell Benns forskning har været med til at dokumentere, at vacciner og vitaminer påvirker immunsystemet på en meget mere generel måde end tidligere antaget; begge typer interventioner har, hvad der nu kaldes ”uspecifikke effekter”.

Christine Stabell Benn har været førende i at vise, hvordan de forskellige tiltag kan påvirke hinandens effekt, ofte på en måde, der er forskellig i de to biologiske køn. Det betyder blandt andet, at rækkefølgen og kombinationen af sundhedstiltag vigtigere, end man tidligere har troet.

- Jeg er meget glad og beæret over at blive tildelt George Macdonald-medaljen. Der er mange antagelser om, hvilke sundhedstiltag, der virker i lav- og mellemindkomstlande og mange antagelser om hvordan interventionerne virker. Min gruppe har gjort det til en topprioritet at udfordre disse antagelser ved at vurdere de overordnede sundhedseffekter af interventioner i det virkelige liv. Medaljen er en stor opmuntring til at fortsætte denne nysgerrighedsdrevne forskning, fortæller Christine Stabell Benn, som er i London for at modtage prisen.

Mød forskeren
Professor Christine Stabell Benn

Professor Christine Stabell Benn er læge, ph.d. og dr. med. Hun har arbejdet på Bandim Health Project i Guniea-Bissau siden 1993. Hun har været professor i Global Sundhed på Syddansk Universitet siden 2013. Hun har udgivet mere end 330 videnskabelige artikler. Christine Stabell Benn er tilknyttet OPEN ved Klinisk Institut og Danish Institute for Advanced Study (DIAS).

George Macdonald-medaljen

George Macdonald-medaljen blev første gang uddelt i 1972 til ære for Dr. George Macdonald, professor ved London School of Hygiene & Tropical Medicine.

George Macdonald, en dominerende figur inden for global sundhed og en af verdens store malariaeksperter, udmærkede sig ved sit arbejde med vektorbårne tropiske sygdomme. Hans personlighed kombinerede stor intellektuel kraft, frygtløs integritet, enorm energi og en forståelse af menneskelige problemer.

Læs mere om George Macdonald-medaljen

Redaktionen afsluttet: 29.09.2023