Bevillinger

10 millioner fra Novo Nordisk Fonden til forskningsprojekt om mekanisk kredsløbsstøtte til patienter efter hjerteanfald

Bevillingen skal bruges til at videreføre og igangsætte en række forsøg. Både eksperimentelle, registerbaserede, patient- og pårørendecentrerede - og kliniske lodtrækningsundersøgelser på tværs af OUH og Rigshospitalet, skal danne grundlag for undersøgelsen af, hvordan hjertepatienter kan få hjælp til svage hjerter.

Professor Jacob Eifer Møller fra Kardiologisk Forskningsenhed på Hjertemedicinsk Afdeling B på OUH og Klinisk Institut, SDU, samt overlæge på Hjertecenteret på Rigshospitalet, har netop modtaget donationen fra Nove Nordisk Fonden. Projektet skal have fokus på at forbedre brugen af mekanisk kredsløbsstøtte til hjertet og sikre en forståelse af brugen heraf samt vurdere, hvilke patienter vil have bedst brug af disse avancerede behandlinger.

- Og der er et stort behov for et sådant projekt, vurderer Jacob Eifer Møller;- I Danmark rammes næsten 10.000 personer årligt af et hjerteanfald. Og for omkring 5-10% af disse patienter bliver hjertet så medtaget, at det ikke kan pumpe blodet ordentligt rundt i kroppen, hvorefter patienten går i chok. Her kan en mekanisk kredsløbsstøtte være altafgørende. Men det er også en behandling med risiko for alvorlige komplikationer, derfor er det vigtigt at få en forståelse af, hvordan vi bruger kredsløbsstøtte mest hensigtsmæssigt.

Mød forskeren

Jacob Eifer Møller er professor fra Kardiologisk Forskningsenhed på Hjertemedicinsk Afdeling B på OUH og Klinisk Institut, SDU, samt overlæge på Hjertecenteret på Rigshospitalet.

Kontakt

Jacob Eifer Møller, professor

Patienter fra både OUH og Rigshospitalet vil indgå i disse undersøgelser. Undersøgelserne sker derfor i tæt samarbejde mellem Afdeling for Hjertesygdomme Rigshospitalet, Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V (VITA) og Hjertemedicinsk afdeling OUH.

- Jeg er meget taknemmelig og stolt over den fine anerkendelse fra Novo Nordisk Fonden, og jeg glæder mig til, at vi gennem forskningsprojekterne kan få en større forståelse af brugen af mekanisk kredsløbsstøtte, afslutter Jacob Eifer Møller.

Redaktionen afsluttet: 07.06.2023