Skip to main content

Forskningsstrategi for Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D, 2023- 2025

Forskningsstrategi for Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D, 2023- 2025

Det er med stor glæde, at vi præsenterer forskningsstrategien for Afdeling D 2023-25. Strategien er blevet til i et samarbejde mellem mange af afdelingens forskere, der har bidraget på forskellige niveauer. Det har været et mål, at så mange som muligt har været involveret for at dække forskningen bredt i en stor, forskningsaktiv afdeling, hvor klinisk forskning gennemføres indenfor alt fra reproduktion, svangerskab og fødsel, benigne og maligne sygdomme, unge og ældre patienter til akutte og kroniske tilstande. Strategien er afstemt, så den understøtter den fælles forskningsstrategi, udviklet mellem OUH og Klinisk Institut på SDU.
Vi har tilstræbt, strategien skal være meget konkret med mulighed for målopfyldelse. Det er bevidst, at strategien kun går til 2025, idet vi håber at være flyttet til Nyt OUH på dette tidspunkt. Nye rammer, fællesskaber og ændret patientsammensætning vil da være et naturligt afsæt for en revision af strategien.
I afdeling D skal forskning gerne være en naturlig del af den kliniske hverdag, hvor alle personalegrupper bidrager til vores mange forskningsprojekter. For at dette lykkes, er det vigtigt, at forskningsaktiviteter initieres inden for alle faggrupper, og at vi aktivt stimulerer forskning både i lægelige subspecialer og i bredere, gennemgående opgaver relateret til sundhed og forebyggelse, pleje og omsorg, eksempelvis kommunikation og tilfredshed.
Afdelingen anser forskning for en naturlig del af vores samlede opgaveløsning, hvorved vi kan udvikle udredning og behandling af patienter indenfor alle specialer samt sikre svangreomsorg, pleje og sundhedsfremme af høj kvalitet. Forskningen skal skabe resultater til gavn for kvinder og familier og skærpe afdelingens profil som et attraktivt, visionært ansættelsessted. I en tid med ressourceknaphed er en strategi, som naturligt tænker forskning ind i den kliniske opgaveløsning og automatisk inddrager evaluering af udviklingsprojekter, en forudsætning for at løse mange opgaver med bevaret høj kvalitet.
På forskernes vegne
Lone Kjeld Petersen
Forskningsleder

Forskning i både højt specialiserede funktioner og almene funktioner


Afdeling D skal, som universitetsafdeling med mange højt specialiserede funktioner, indenfor både udredning og behandling i gynækologi, obstetrik og reproduktionsmedicin, prioritere forskning højt, da dette er et krav for at bibeholde funktionerne. Samtidigt er Afdeling D en stor afdeling med multiple patientgrupper, der alle skal have gode forløb hos os. Endeligt yder vi svangreomsorg til alle normale graviditeter og fødsler på Fyn, samt komplicerede graviditeter og fødsler i Region Syddanmark. Vi har en stor forpligtigelse i at sikre, at sundhedsfremme, pleje, udredning og behandling af disse mange kvinder og familier er af højeste kvalitet og foregår på et evidensbaseret grundlag.
Hvordan
Forskning i såvel de højtspecialiserede funktioner som det almene prioriteres, afdækkes og kategoriseres, så de aspekter, som er særligt relevante for afdelingen kan udvikles og aktiveres. Der skal være opmærksomhed på antallet af seniorforskere, så robustheden på området er sikret, såvel som forskningsaktivitet (f.eks. i form af monitorering af antal publikationer). Desuden prioriteres kongres- og kursusdeltagelse højt med henblik på at sikre fortsat udvikling og stimulation af nye forskningstiltag.
Vi har fokus på tværfaglig/interdisciplinær forskning, som udnytter vore forskellige kompetencer i tværfaglige forskningsprojekter. Afdelingens profil skærpes gennem aktivt arbejde for værtskab for internationale kongresser/møder, som, ud over at bidrage til afdelingens renommé, også medfører potentiale for øget internationalt samarbejde. Vi har som mål at initiere eller deltage i internationale/globale forskningsprojekter, hvor vi gør brug af vores højtspecialiserede kompetencer i forskningsprojekter, der er globalt forankret. Således udbreder og udvikler vi forskning i Gynækologi og Obstetrik ud over Danmarks grænser.
Ekspert- og specialistuddannelse stimuleres og understøttes i alle personalegrupper, herunder mulighed for udlandsophold, udveksling mellem andre danske afdelinger og kliniske deltidsstillinger i forbindelse med afdelingens forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Hvad skal der til
Strategisk vigtige områder for forskning identificeres og prioriteres aktivt i et samarbejde mellem forskere, brugere og klinikere samt ledelsen (forskningslederen og afdelingsledelsen).
Der etableres mulighed for uddannelses- og forsknings-stillinger, som på skift kan udnyttes af personale, således de får prioriteret tid til uddannelse og forskning (ex 10% + 10% post doc, adjunkt og klinisk assistent stillinger). Disse stillinger prioriteres på ledelses-niveau.
Aktiv kongresdeltagelse, såvel som arrangement af internationale kongresser og møder, er tidskrævende og afhænger af et økonomisk fundament, samt mulighed for fleksibilitet blandt involveret personale. Afdelingsledelsen inddrages fra idefasen med henblik på klare aftaler om rammer for afdelingens support til aktiviteten.
Mål er
Afdelingen har mindst to læger i ekspertforløb.
Afdelingen har mindst to jordemødre og to sygeplejersker i gang med kandidatuddannelse med henblik på specialistuddannelse.
Afdelingen har altid ph.d.-studerende indenfor alle faggrupper.
Afdelingen har altid, indenfor alle faggrupper, forskere på alle niveauer, fra post doc til professor.

Afdelingen er vært for en international kongres/møde mindst hvert tredje år. Der prioriteres både tværfaglige og monofaglige kongresser.
Afdelingens eksperter, specialister og forskere deltager i relevant kursusaktivitet og mindst en gang hvert andet år i en international kongres.

Synlig Forskning
I Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D prioriterer vi synlig forskning for at øge værdien af vores store forskningsaktivitet.
Internt skal synligheden sikre et højt informationsniveau, hvor alle faggrupper har mulighed for at følge den aktuelle forskning – både hvad angår resultater, samt hvem der er ansvarlig for projekter. Synlighed skal sikre rekruttering af nye forskere fra alle personalegrupper og samtidig understrege, at afdelingens forskning har høj prioritet og kræver bred opbakning.
Eksternt skal øget synlighed underbygge vores image som en forskningsaktiv afdeling med gode vilkår for forskning. Vi vil sætte nationale, såvel som internationale, aftryk på fagets udvikling.
Hvordan skal synligheden sikres
Informationsniveauet til både ansatte, brugere og samarbejdspartnere højnes gennem en kontinuerlig indsats. Vi vil aktivt synliggøre vores internationale samarbejdspartnere, som aktuelt består af otte gæsteprofessorer, m.fl. Desuden vil vi tænke nye gæsteprofessorer og internationale samarbejdsaftaler ind i fremtidige større forskningsinitiativer.
Vi vil arbejde på synlighed, der ikke begrænser sig til akademisk afrapportering, men som bredt omtaler vores aktiviteter og forskningsresultater på andre medier – herunder de sociale medier.
Vi vil fortsætte vores bestræbelser som arrangør af nationale og internationale møder, symposier og kongresser.
Hvad skal der til
Vi udarbejder en oversigt over vores gæsteprofessorer, som blandt andet vil være tilgængelig på vores hjemmeside og som posters i konferencelokalet.
Afdelingens professorer giver en gang årligt en forelæsning, der omhandler deres aktuelle forskning og planer for fremtidige projekter.
Vi rapporterer resultater af vores forskningsprojekter, samt annoncerer aktuelle forskningsprojekter og samarbejdspartnere på info-skærme i venteværelserne.
Vi udarbejder en årsrapport, som ud over distribution af vanlige kanaler omtales på de sociale medier.
Vi deltager som forskningsenhed ved Research Week med en selvstændig præsentation.
Vi rekrutterer yngre ansatte til formalisering af synlighedsstrategien og arbejder for, at denne funktion giver merit i forhold til senere faglig og forskningsmæssig evaluering. Vi kvalificerer vores brede kommunikation gennem et brugerpanel, som rådgiver vedrørende relevante emner og udformning af disse.
Vores hjemmeside udbygges løbende til også at indeholde videoklip og podcasts, såvel som annoncering af nyheder
Mål er
Mindst 1000 følgere på LinkedIn før udgangen af 2023.
Mindst hver fjerde ansat i afdeling D har en profil på de sociale medier, hvorfra de kan være med til at udbrede forskningsnyheder fra afdelingen.
Mindst en international kongres planlagt til 2024.
Mindst ti gæsteprofessorer og 10 internationale samarbejdsaftaler om forskning tilknyttet afdelingen ved udgangen af 2024.

Øget ekstern finansiering af forskning
For at styrke forskningen i sygdomme, opnå ny viden om behandlingsmetoder, give patienter bedre behandlingsmuligheder, pleje og patientforløb, samt sikre den bedst mulige svangreomsorg og fødselshjælp ved såvel normale som komplicerede graviditeter, er det nødvendigt at sikre ekstern finansiering til flere forsknings- og udviklingsprojekter i regi af dels Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D, dels i regi af Klinisk Institut, SDU.
Hvordan
Til formålet skal opbygges en kultur i afdelingen, som understøtter alle aspekter af ansøgnings-processen, fra frikøb af forskere til pleje af kommende talenter. Derudover skal der sikres tilstrækkelige midler, relevante pre- og post-award-funktioner, projekt-support (som eksempelvis kommunikations-medarbejder) samt forskningssekretær, som samles i et fælles afsnit under forskningsenheden.
Hvad skal der til
Den enkelte forsker søger aktivt at vedligeholde og udvide sit professionelle netværk med henblik på deltagelse i projekter. Afdelingen understøtter dette ved, i rimeligt omfang, at imødekomme deltagelse i relevante aktiviteter, nationalt som internationalt. Afdelingen søger i videst muligt omfang at skabe gode vilkår for forskerne ved at sørge for tilstrækkelig tid til deltagelse i ansøgnings- og projektaktivitet, ved at pleje talentudvikling, herunder stimulere forskeres interesse i at deltage i større projekter. Afdelingen – især seniorforskere – bør aktivt skabe plads til at spotte talenter og sikre frikøb af disse på en ligeværdig måde ift. kollegaer; det er vigtigt at forskningen ses som en almen styrke til gavn for både patienter og fag. For at understøtte juniorforskere er det vigtigt, at afdelingen fortsat stiller underskudgarantier for ph.d.-studerende, som har udfordringer med at skaffe fuld ekstern finansiering.
I rimeligt omfang søges der støtte til at oprette og bevare supportfunktioner i afdelingen, herunder forskningssekretær, statistiker og kommunikationsmedarbejder. Supporten til yngre forskere systematiseres i forhold til hjælp til protokolskrivning (frikøb), fundraising og andet som kan hjælpe yngre forskere videre.
I forbindelse med alle kliniske forskningsprojekter skal der allerede tidligt i udviklingsfasen, og inden ansøgning om forskningsmidler, sikres, at projektet er godkendt af afdelingsledelsen og det kliniske afsnit, som skal huse projektet.
Mål er
At Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D bliver mere synlig i international forskning via store forsknings- og udviklingsprojekter, og dermed understøtter OUH’s internationale profil. Til det formål udarbejdes årligt mindst en stor EU-ansøgning (med forsker fra Afd. D som PI), hvis det aktuelle arbejdsprogram indeholder et relevant opslag. Det henstilles, at alle forskere aktivt søger deltagelse i relevante EU-ansøgninger som projektpartner via deres netværk. Ved ansøgninger, hvor Afd. D huser PI eller er den primære danske partner, søges EU opstart-midler fra staten til udarbejdelse af ansøgningen (75.000 kroner som hovedansøger, 50.000 kroner som projektpartner). Ansøgninger anses som udgående fra Afdeling D, så længe en forsker tilknyttet afdelingen deltager i projektet, uafhængigt af om ansøgningen formelt sendes fra OUH/Region Syddanmark eller fra SDU.
Alle forskere overvejer løbende relevansen af de tilbagevendende, tematiske forskningsprogrammer i forhold til disses aktuelle fokusområder. Såfremt Sygeforsikringen Danmarks program genopslås med

relevante opslag, søges denne om mindst to store forskningsprojekter årligt. Andre større fonde med jævnlige programmer søges, når det er relevant.
- Store fonde
- Små og mellemstore fonde
Afdelingens forskningsledelse assisterer med identifikation af relevante opslag på baggrund af forskernes faglige interesseområder. Der kan ydes finansiel støtte til ekstern assistance til koordinering af ansøgningsprocessen, hvis RIO ikke har mulighed for support i nødvendigt omfang.

Attraktive karriereveje for forskere i afdeling D
Forskning er et essentielt element i afdelingens ambitioner om til stadighed at være en afdeling, der tilbyder højt specialiseret behandling og udredning indenfor gynækologi, obstetrik og reproduktionsmedicin samt evidensbaseret omsorg, pleje og sundhedsfremme. Derfor skal vi tiltrække og fastholde dygtige forskere indenfor alle afdelingens faggrupper gennem synlige, veldefinerede og attraktive karriereveje.
Hvordan
Afdelingen skal sende et tydeligt signal til forskeren om, at forskning er ønsket og påskønnet. Den enkelte forsker skal kunne se sig selv med en veldefineret egen profil i afdelingen.
Delestillinger etableres indenfor alle faggrupper, så forskning kan kombineres med relevant deltidsansættelse i en specialistfunktion, hvor specialviden kan bidrage til at sikre, at afdelingen yder udredning og behandling, omsorg, pleje og sundhedsfremme på højeste niveau.
Alle ph.d. studerende tilbydes individuel karriereplanlægning ved start på deres ph.d., og i god tid inden afslutning. Vejleder(e) deltager sammen med en repræsentant for afdelingsledelsen i planlægning af forløb efter afsluttet ph.d., så den ph.d. studerende ser sig selv som en attraktiv medarbejder. Der diskuteres rammer for fortsat forskningstid/fordybningstid, avancement-muligheder, stillingsindhold såvel som økonomi. Muligheder for samfinansiering af post doc-forløb med Klinisk Institut inddrages i overvejelserne.
Hvad skal der til
Alle forskere tilbydes en seniormentor til sparring om løbende karriereplanlægning.
Alle forskere tilbydes via Forskningslederen mulighed for medvejlederskaber fra bachelor-projekter til ph.d. vejledning.
Mulighed for deltids ph.d. udnyttes til specielt at tiltrække det ikke-nyuddannede personale til klinisk forskning.
Forskning og forskerne skal være en integreret del af afdelingen, kendt og værdsat af alle relevante ansatte i afdelingen. Herunder skal forskning systematisk synliggøres i afdelingens nyhedsbrev.
Mål er
At alle afdelingens forskere efter afslutning af deres ph.d.-forløb tilbydes en veldefineret specialistfunktion, der bidrager til afdelingens samlede funktion med klare mål og rammer.
At forskere med en ph.d.-grad har mulighed for at fortsætte deres forskning efter erhvervet ph.d.-grad, enten som post doc i en del af deres ansættelse eller som klinisk forsker med adjunkt- eller lektorforløb på SDU.

Brugerinvolvering
Gynækologisk Obstetrisk afdeling D ønsker brugerne direkte involveret i vores forskning. Afhængig af det enkelte projekt kan involvering ske fra idegenerering, projektdesign, fondsansøgninger, informationsmateriale og rekruttering, oversættelser og validering af spørgeskemaer, resultat afrapportering og almen formidling af resultater. Brugerne kan også indgå i Advisory Boards for større projekter med henblik på at sætte retning og prioritere projekternes fortsatte udvikling.
Hvordan
På grund af specialets mange facetter, som omfatter vidt forskellige grupper af brugere fra unge fertilitetspatienter, normale gravide, forældre, yngre og ældre patienter med både maligne og benigne kroniske sygdomme, og disse syges nærmeste, findes det hensigtsmæssigt at oprette brugerråd løbende med fokus på den relevante brugergruppe.
De forskningsbrugergrupper, der oprettes, kan være midlertidige eller have en permanent funktion i relation til et forskningsemne. Hver brugergruppe har en fast forskerkontakt, som forpligter sig til løbende opdatering af gruppen samt planlægning af nødvendige aktiviteter.
Et brugerråd for den kliniske del af afdeling D skal oprettes separat, da opgaverne er forskellige fra de forskningsrelaterede, men der kan være overlap, hvis nogle medlemmer også ønsker at indgå i forskningsprojekter.
Hvad skal der til
Brugergrupper kan rekrutteres på mange måder: Ved direkte kontakt mellem behandler og bruger under indlæggelse, ved ambulant kontakt til annoncering på hjemmeside, sociale medier, pjecer og plakater i ambulatorier og på sengeafdelingen og gennem kontakt til Patientforeninger m.m.
Den formelle del af processen skal faciliteres, så processen bliver både let og korrekt. Der skal udarbejdes en skabelon for pjece til rekruttering, samt samtykkeerklæringer og samarbejdskontrakter, som alle lægges tilgængeligt på SharePoint
Mål er
I takt med at processen omkring brugerinvolvering gøres lettere og der skabes erfaring, forventes øget brugerinvolvering i de enkelte forskningsprojekter.
Det forventes, at alle lægmandsbeskrivelser til større forskningsprojekter og fondsansøgninger >1 million kroner er udarbejdet i samarbejde med patientrepræsentanter.
Der afholdes en gang årligt et inspirationsseminar, hvor erfaringer deles og en udefra kommende foredragsholder inspirerer til den fortsatte proces.
Aktiviteter synliggøres løbende i afdelingens nyhedsbrev, hvor forskning får en fast rubrik.
Formelle dokumenter og arbejdsgange er tilgængelige på SharePoint fra 1.7.2023.

Sidst opdateret: 20.10.2023