Aktuelle projekter

Vi har to igangværende ph.d.-projekter. Sofie Mørk, der startede i foråret 2021, har været på forskningsophold på Colombia University i New York hos professor George Bonanno, der er ekspert i studier i sorgforløb. Her har Sofie skrevet en artikel om ”Grief trajectories”, hvor hun undersøger udviklingen i forældrenes sorg over de første 13 måneder efter tabet og identificerer risikofaktorer for kompliceret sorg (forventes publiceret i sommeren 2023). Sofie er nu i gang med et studie, der undersøger om deltagerne i kohorten ligner de tabsramte forældre, der ikke deltager. Sofie skal desuden undersøge om indlæggelse på en specialafdeling for spædbarnsdød er relateret til bedre mentalt helbred et år efter tabet sammenlignet med standardbehandlingen indlæggelse på en gynækologisk, føde- eller barselsafdeling.

Sofie Mørk

Den anden ph.d.-studerende, Mette Eklund, startede i oktober 2022 og er i fuld gang med et kvalitativt studie, der undersøger jordemødres oplevelser med at deltage ved samrådsaborter på grund af sygt barn. Derudover skal Mette særligt se på, hvordan forældrene har det efter en samrådsabort på grund af sygdom hos barnet.

På Aarhus Universitetshospital arbejder forskningsassistent Maiken Damm på to kvalitative studier med fokus på dels betydningen af en specialafdeling og dels forældrenes overvejelser omkring valget ved en sen abort. Maiken har også skrevet en artikel om, hvordan kvinderne oplever deres krop efter en dødfødsel baseret på interview med tabsramte kvinder (forventes publiceret i sommer 2023).

Natasia Hindsbak er 1. februar 2023 startet som forskningsårsstuderende og skal undersøge kvinders kropsopfattelse og seksualitet efter at have oplevet en dødfødsel.

Maria Brintow har i sit forskningsår skrevet en artikel om forældrenes vedvarende bånd til deres døde barn (forventes publiceret sommer 2023).

Dorte Hvidtjørn arbejder på et studie om social og professionel støtte efter tabet.

Dorte Hvidtjørn

Sidst opdateret: 20.10.2023