Intelligent styring kan skåne elnettet, når de mange elbiler kommer

Vi kan i fremtiden komme til at opleve at elnettet svigter som følge af for stor belastning. Solceller på tagene og varmepumper presser det gamle elnet, men det er ingenting i forhold til, hvad elbilerne kommer til at lægge af pres, når de for alvor gør deres indtog. Dette har en SDU-forsker imidlertid en løsning på.

Det betyder at massive investeringer i elnettet er nødvendige – men en stor del af disse investeringer kan omgås ved hjælp af intelligent styring af strøm, fortæller forsker fra Mads Clausen Instituttet i Sønderborg.

Det fortalte forsker ved Mads Clausen Instituttet i Sønderborg, Robert Brehm, under den netop afsluttede klimakonference ’100% Climate Neutrality’.
Han har gennem de seneste to år stået i spidsen for projektet carpeDIEM, hvor han har indsamlet og analyseret data om strømforbruget i den lille slesvigske by Dörpum. Og så har han i samarbejde med partnere i projektet udviklet et sindrigt apparat

– en såkaldt Charge Controller – som ikke blot kan få elektroniske enheder til at kommunikere sammen, men også regulere strømforbruget.
Du kan i denne video se og høre Robert Brehm fortælle om den Charge Controller, han har udviklet.

Redaktionen afsluttet: 01.10.2019