Forskere fra CIE verificerede verdensrekord

Alssundgymnasiet Sønderborg er blevet optaget i Guinness Rekordbog for frembringelsen af verdens største frugtbatteri, i dette tilfælde lavet af citroner. Hele 1964 citroner gik der til at frembringe 1521 volt. Forskere fra SDU Sønderborg verificerede forsøget som uafhængige observatører og eksperter.

- When life gives you lemons, make lemonade!

Sådan lyder en engelsk talemåde. Og der var i den grad brug for optimisme, da over 500 elever på Alssundgymnasiet Sønderborg d. 28. januar måtte erkende, at deres forsøg på at lave verdens største citronbatteri havde slået fejl. Det 175 meter lange batteri gav minimalt udslag på det voltmeter som forskeren Wai Keung Mo fra Center for Industriel Elektronik (CIE) var sat til at monitorere som uvildig ekspert.

Dagen efter lykkedes det imidlertid at få elimineret bl.a. en række dårlige forbindelser, hvorefter Giorgo Kapino og Steffen Buhrkal-Donau fra CIE troppede op som uvildige observatører og Wai Keung Mo som ekspert kunne måle spændingen over batteriet. Her kunne CIE-forskerne ved selvsyn konstatere, at AGS-eleverne havde slået rekorden for verdens største citronbatteri med en spænding på hele 1521 volt.

Rekordforsøget var en del af et arrangement, AGS har lavet i samarbejde med HCØ2020, en organisation under Danske Universiteter, Astra, Experimentarium og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, hvis formål er at styrke den naturvidenskabelige dannelse i Danmark på tværs af alle alderstrin, samt højne den almene viden og interesse for naturvidenskab og teknologi over hele landet.

Rekordforsøget er nu blevet godkendt af Guinness World Records, hvorfor CIE-forskere som uvildige observatører og eksperter kan sige, at de har hjulpet Alssundgymnasiet med at hive en imponerende verdensrekord til Sønderborg.

Redaktionen afsluttet: 12.05.2020