Enke og arvetager besøger Jazzsamlingerne

4 mennesker står side om side

Jazzsamlingerne ved Special Collections består af AV-materialer, noder, fotografier, instrumenter og scrapbøger i stort antal leveret af efterkommere fra Richard Boone, Ben Webster og Svend Asmussen og mange andre kunstnere fra jazzens verden. I oktober 2021 havde Jazzsamlingerne besøg af Inga Boone (yderst t.h.), enke efter den afroamerikanske jazzsanger, basunist og dirigent, Richard Boone (1930-1999). Richard Boone spillede med i jazzlegenden Count Basies Orkester i USA, inden han i 1970 flyttede til Danmark, hvor han giftede sig med Inga Boone og hurtigt blev en del af det blomstrende jazzmiljø i København sammen med internationale jazznavne som Ben Webster og Dexter Gordon. Da Richard døde, blev Inga af Dansk Musikforbund rådet til at kontakte Jazzsamlingerne ved SDUB med henblik på opbevaring, registrering og brugsret over ægtemandens samling. Richard og Inga fik ingen børn, og derfor overtager Richard Boones elev, jazzsangeren Martin Roy Wade (yderst t.v.), en dag selve ejerskabet af samlingen. Med besøget fulgte donationen af en række aldrig før hørte kassettebånd med demo-optagelser, livekoncerter og jamsessions med Richard Boone samt andre store navne fra den københavnske jazzscene. Richard Boones samling rummer desuden jazzmusikeren Ben Websters (1909-1973, afbilledet på roll up’en til højre i billedet) originale klaverstol, som stadig stod i Richards og Ingas hjem som et resultat af adskillige private jamsessions mellem musikerne. Dermed fuldendes den personlige samling fra Richard Boone, som altså opbevares på universitetsbiblioteket.

Om dén oplevelse siger Inga Boone:

”I 2017 leverede jeg min mands musik til SDUB. I dag står samlingen, der er blevet normeret og klassificeret, i flot orden. En del er udstillet i montrer til glæde og interesse for publikum. En stor tak til Jazzsamlingerne for den orden og værdighed, I har modtaget og behandlet de værdifulde effekter med.”

Anne Helle Jespersen (nr. 2 fra venstre) er forskningsbibliotekar i musik og Thit Louise Torpsgaard (nr. 2 fra højre) er virksomhedspraktikant i Jazzsamlingerne.

Jazzsamlingerne

Her på siden er jazzsamlingerne samlet på et sted så du kan finde frem til dem

Sidst opdateret: 12.12.2023