Lær om H.C. Andersen online

Til oktober kan enhver med internetadgang blive klogere på H.C. Andersen og hans eventyr, når eksperter fra H.C. Andersen Centret får online med et gratis kursus

Til oktober kan enhver med internetadgang blive klogere på H.C. Andersen og hans eventyr, når eksperter fra H.C. Andersen Centret går online med et gratis kursus

Selv 140 år efter H.C. Andersens død fascineres børn og voksne verden over stadig af den danske forfatters eventyr, der er oversat til mindst 150 sprog. Men hvorfor har hans eventyr i grunden sådan et universelt appeal?
Det kan man blive klogere på, når H.C. Andersen Centret ved Syddansk Universitet i midten af oktober går online med et gratis kursus om H.C. Andersen og hans eventyr.

Kurset udbydes af den engelske organisation FutureLearn, der er verdens største open university-platform og samarbejder med førende forsknings- og kulturinstitutioner om at tilbyde gratis online kurser.

“Hans Christian Andersen’s Fairy Tales”, som kurset kaldes, strækker sig over seks uger og består af en række videoer på engelsk. I videoerne vil eksperter fra H.C. Andersen Centret analysere og fortolke nogle af H.C. Andersens mest populære eventyr, heriblandt “Fyrtøjet”, “Den lille havfrue” og “Snedronningen”. Samtidig kan man få indblik i, hvordan H.C. Andersen – trods de beskedne kår, han voksede op i – formåede at opnå anerkendelse og verdensberømmelse som kunstner.

Besvarelser bruges til forskning

Undervejs vil eksperterne også kunne stille forskellige typer opgaver samt spørgsmål til de mere end 20.000 mennesker, der i skrivende stund har tilmeldt sig kurset. Det ser lederen af H.C. Andersen Centret, Johs. Nørregaard Frandsen, et stort potentiale i:

– Vi vil kunne bruge besvarelserne til at fortsætte vores forskning i H.C. Andersens globale betydning, fordi vi får direkte adgang til tusinder af Andersen-interesserede over hele verden. Det her er faktisk stort og en fantastisk mulighed for at slå fast, at H.C. Andersen Centret er verdens førende forskningsmiljø i Andersen, siger professoren.

Man kan tilmelde sig kurset på denne hjemmeside.

Af Anne Dahl Bertelsen, annedb@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden