Skip to main content
DA / EN

Scratch – intro til blokprogrammering

Scratch er et simpelt og visuelt programmeringssprog, der er designet til at være let at bruge for nybegyndere, herunder gymnasieelever. Det giver mulighed for at skabe interaktive historier, spil og animationer gennem en "drag and drop" -metode.

Scratch bruger farverige blokke, der kan trækkes og slippes sammen som puslespilsbrikker for at skabe kode, hvilket gør det lettere at forstå grundlæggende programmeringskoncepter uden at skulle skrive kode.

Ved at bruge Scratch kan gymnasieelever få en god introduktion til programmering og udvikle deres logiske tænkning og kreative færdigheder. Det er en fantastisk måde at starte deres rejse ind i programmeringsverdenen på!

 

 Eleverne inddeles i grupper og får følgende opgave: Via Scratch skal en virtuel drone navigeres igennem en by for at hente nogle pizzaer, der skal leveres til den lokale skoles klassefest. Det handler om at finde den hurtigste rute fra pizzeriaet til skole - uden at dele skolens pizzaer med byens måger.
Vinderen bliver holdet med den hurtigste og mest elegante pizzalevering.
Workshoppen afholdes af Softwarestuderende fra Syddansk Universitet i Odense. Der vil derfor også være mulighed for at høre om, hvordan det er at læse en Softwareuddannelse på Syddansk Universitet.

Læringsmål
Basis forståelse for blokprogrammering
Viden om variable, attributter og funktioner i Scratch
At løse en programmeringsopgave på en kreativ måde ud fra givne krav


Ingen fastsatte datoer.
Den præcise dato fastlægges i samarbejde. Det afgørende er dog at finde et tidspunkt, hvor vores studerende er klar på at afholde oplægget for jer. Vi gør altid vores bedste for at imødekomme jeres ønsker til dato.
Henvend dig gerne i god tid (minimum 1-2 måneder før). Så vi kan finde en dato og sammensætte et program, der opfylder dine ønsker til besøget bedst muligt.
Ting I skal medbringe eller forberede:
Eleverne bedes medbringe egen computer. Da de skal arbejde to og to i grupper, så har de reelt kun brug for én computer i en gruppe.

Workshoppen kan vare mellem 60 og 90 minutter. Kontakt os, hvis I har et særligt behov for at det tilpasses.

Antal deltagereMaksimalt 30 elever 

Vi håber at du, som gymnasielærer, vil deltage aktivt på dagen og hjælpe oplægsholderne med at facilitere øvelser og dialog med klassen. Samt støtte op om afslutningsvis evaluering, så vi løbende kan forbedre vores tilbud.

Pris
Selve aktiviteten er gratis. Dog opkræver vi transportgodtgørelse, hvis vi skal besøge jer udenfor Region Syddanmark. Kommer I til os, afholder I selv transportudgifterne.

 

 

Fakta

Undervisere:
Studerende fra civilingeniør i Software Engineering og diplomingeniør i Softwareteknologi

Målgruppe:
Gymnasieelever

Fag:
IT
Informatik
Programmering

Sted:
SDU Odense
eller hos jer

Varighed:
Workshoppens varighed kan være 60 eller 90 minutter

Har du spørgsmål?

Kontakt os på 65507444 eller via mail.

Skriv nu!

Sidst opdateret: 15.01.2025