Politikerne vil gøre Danmark sundere. De lover røgfri ungdom i 2030, sund mad i kantinen, obligatorisk førstehjælp i folkeskolen – og måske snart skærmfri skoletid? Lovene vedtages, men hvad sker der så? Ofte sker der… ingenting.
Der mangler planer, penge og personer til at føre idéerne ud i livet. Nogle gange kender de ansvarlige aktører ikke engang til lovgivningen. Visionerne drukner i hverdagens virkelighed.
Folkesundhedsvidenskab møder statskundskab, når politiske ambitioner skal omsættes til konkret praksis.
I dette seminar undersøger vi sammen, hvordan samfundets – på papiret – mest gennemslagskraftige værktøj, lovgivning, kan bruges til at forbedre folkesundheden.
Vi diskuterer, hvornår lovgivning er et ønskværdigt og effektivt redskab – og hvornår det ikke er. Og vi ser nærmere på, hvordan forskere og praktikere arbejder for at få lovgivning til at virke i praksis – eller arbejder på at justere den, når den ikke gør.
Det lærer eleverne
Hvordan lovgivning bliver til virkelighed
Eleverne får indsigt i, hvorfor politiske beslutninger ikke altid omsættes til praksis, og hvad der kan stå i vejen for implementeringen.
Hvornår lovgivning er et godt redskab
De lærer at diskutere fordele og ulemper ved lovgivning som styringsredskab i sundhedspolitikken.
Samspillet mellem politik, forvaltning og hverdag
Eleverne får forståelse for, hvordan forskellige aktører – fra politikere til kommuner og borgere – spiller en rolle i at føre sundhedslovgivning ud i livet.