Ugens tilbageblik

Pervers skoslikker på spil på biblioteket

I december 2007 fik den 23-årige medicinstuderende Marie Knudsen en ubehagelig overraskelse, mens hun sad og læste på universitetsbiblioteket. Og magasinet Sund & Hed fra det Sundhedsvidenskabelige fakultet fik sin første virale historie.

Julefreden blev pludselig afbrudt i det næsten mennesketomme bibliotek, hvor Marie Knudsen sad ved en læsepult og forberedte sig. Højlydte smaskelyde bredte sig fra under bordet, og den 23-årige medicinstuderende bøjede sig ned for at finde årsagen.

”Jeg kigger under pulten og ser den her mand, der kører tungen ud under fortænderne. Smaskelydene bliver højere og højere, og hans tunge kører ud og ind ad munden, og så tænker jeg "du skal bare ikke slikke på mine sko. Det skal du simpelthen ikke", fortæller hun i Fyens Stiftstidende efter episoden.

Hun pakkede hurtigt sine bøger sammen og tog flugten i sine lyserøde sko. Dagen efter snakkede hun med bibliotekets personale, og kort tid efter løb hun ind i manden på læsesalen igen. Denne gang var han dog blot i gang med at tage bøger ud af reolerne.

”Jeg synes, det var meget krænkende. At han på den måde kunne snige sig hen og begynde at slikke på mine sko. Jeg var jo bange for, hvad han ellers kunne finde på”, siger hun.

Historien gik sin sejrsgang

Det sundhedsvidenskabelige magasin Sund & Hed skrev en kort artikel om hendes uheldige oplevelse, og derefter tog historien fart. Blandt andet med en artikel i Fyens Stiftstidende og minsandten om ikke Danmarks førende formiddagspresse Ekstrabladet også fandt vej til Odense og dækkede sagen med en større omtale. Her interviewede de blandt andet daværende overbibliotekar Aase Lindahl, der også kunne berette om tidligere episoder med blottere og trussekiggere.

Skoslikkeren forsvandt efter sin enlige optræden og blev aldrig senere set. I artiklen i Stiftstidende udtalte læge og seksualforsker Christian Gravgaard, at der måtte være tale om en form for sko- fetichisme.

”Den menneskelige lyst er mangfoldig og overraskende”, konstaterede han.

Redaktionen afsluttet: 21.11.2016