Årets prisvindere på TEK: Inspirerende undervisere, innovative forskere og gode kollegaer hædret

IT-afdelingen på TEK løb med den første udgave af administrationsprisen, da året TEK-priser i dag blev uddelt - udover de fire glade it-drenge hædres fire forskere fra Odense og Sønderborg for deres innovation, undervisning, formidling og evne til at inspirere.

Konfetti-regn, blomster og store smil har den seneste uge ramt fem kontorer på Det Tekniske Fakultets afdelinger i Odense og i Sønderborg, hvor årets vindere af TEK-priserne er blevet overrasket.

Årets priser går til de mest innovative og inspirerende ansatte samt den bedste formidler og underviser. I år er der dog en ekstra pris til trofæskabet, idet at der uddeles en pris i administrationen - den såkaldte TAP-pris 2021.

Den pris skal deles mellem fire personer, da hele IT-afdelingen på TEK løb med TAP-prisen og dermed nomineringen til udgaven for hele SDU, når den senere skal uddeles.

Frank Hviid, Ruben Møllebjerg, Glen Lindholm og Klavs Ordon, som udgør IT-afdelingen med det korrekte navn "SDU IT, Servicedesk Øst" får følgende ord med på vejen:

- Afdelingen er altid let at komme i kontakt med, og de rykker hurtigt ud, når den enkelte bruger har brug for hjælp til computeren på kontoret eller når skærmene i mødelokalerne driller.

Desuden har Frank, Ruben, Glen og Klavs en evne til at lade det gode og drillende humør glide med over i opgavehåndteringen, når man henvender sig, fortsætter dekanen:

- Det er tydeligt, at de fire holder af hinanden og deres arbejde og jokes flyder i en lind strøm mellem dem. Som bruger, skal man være vågen og klar på rappe replikker, når man søger IT-support.

Mens TAP-prisen er nyeste hæder i rækken, så er de fire øvrige priser gentagelser fra tidligere år - og her slår den internationale profil på TEK igennem, da alle fire vindere har en international baggrund.

Den italienske forbindelse

Først mand på skamlen er lektor Roberto Naboni, der i 2018 skiftede Italien ud med Danmark og campus i Odense.
Naboni står bl.a. bag CREATE-initiativet og hædres for sin evne til at formidle sit arbejde og sin forskning fra SDU Civil and Architectural Engineering, hvor han arbejder med ”Computational Design and Digital Fabrication”.

- Roberto er drevet af nysgerrighed og en passion om at skubbe grænserne for, hvad der er muligt i design og produktion af fremtidens bæredygtige byggemetoder. Han brænder for at formidle sine ideer og bliver ofte inviteret som foredragsholder ude i verden, hvor han er kendt for sit yderst kreative og originale arbejde, lyder det i indstillingen.

Roberto Naboni har gennem CREATE-lab skabt en særdeles aktiv platform, som tiltrækker masser af opmærksomhed.
- I de forløbne år har Roberto gjort CREATE til en meget synlig og aktiv platform for udforskning af nye arkitektoniske ideer og processer i krydsfeltet mellem computer science, avanceret produktion og nye materialeteknologier, fremgår det videre af indstillingen.

10 år som drivkræft

Mens Naboni har skiftet Italien ud med Odense, så har lektor Roana de Oliveira Hansen fra Brasilien sin danske arbejdsadresse på SDU NanoSYD på Mads Clausen Instituttet i Sønderborg.

Hun modtager innovationsprisen for sit arbejde gennem mere end 10 år på instituttet, hvor hun både har skabt forbindelser til firmaer, universiteter og andre partnere lokalt og internationalt.

- Roana har i mange år været en af de drivende kræfter i implementeringen af innovative nye sensorer til især at detektere og sikre kvaliteten af kød og drikkevand, både nationalt og internationalt. Sådanne sensorer har stor betydning for kvalitet og sikkerhed, for at mindske madspild og har dermed også en stor økonomisk betydning, lyder begrundelsen.

Empatisk underviser

Tilbage på Campusvej i Odense er endnu en italiener hædret på TEK og indstillet til årets SDU-undervisningspris. Massimiliano Errico hædres for sin ihærdige indsats med aktiverende og nærværende undervisning. Errico er indstillet af de studerende som engageret uddannelsesleder på civilingeniøruddannelsen i kemi og bioteknologi på Det Tekniske Fakultet.

Massimiliano har været underviser på IGT de seneste ca. seks år og siden 2017 ligeledes uddannelsesleder.

De studerende beskriver Massimiliano som en fagligt krævende men også yderst inspirerende og empatisk underviser. Hans forståelse for, hvor de studerende er, kommer til udtryk ved, at han udfordrer dem fagligt, men samtidigt bevarer en realistisk ambition for, hvor meget ny viden, de kan tilegne sig på én gang.

Han evner at skabe et trygt læringsrum og give de studerende succesoplevelser, hvor de oplever, at tingene går op i en højere enhed og får motivation for yderligere læring, lyder begrundelsen.

Inspirerende Dylan

Sidste prisvinder i årets række af fem TEK-vindere, som alle skal dyste om årets priser på hele SDU er amerikanske Dylan Cawthorne, som har fået inspirationsprisen for sin kæmpe arbejdsindsats og sin væremåde ikke mindst. Den 40-årige lektor med rødder i Alaskas vildmark har efterhånden tilbragt 10 år i Danmark og undervist i en årrække på SDU i bl.a. droneteknologi.

- Dylan skiller sig ud ved også at fokusere markant på etik, menneskelige og samfundsmæssige værdier i arbejdet med udvikling af nye teknologier. På den måde inspirerer han mennesker omkring sig til at se deres fagligheder i et nyt og bredere perspektiv, og at forsøge at udnytte deres kompetencer på nye måder, står der i indstillingen.

Den amerikanske dronebygger har dog mange andre projekter i skuffen. Han står bag Repair Cafe Odense, bygger sine egne møbler, syr sit eget tøj, laver filmprojekter og sætter strøm til sit eget hjem gennem de solceller, han har installeret.

De fem prisvindere kan nu blot afvente uddelingen af de "store" SDU-priser, når de bliver uddelt i forbindelse med årsfesten.

Se reaktionerne fra prisvinderne og hør begrundelserne for indstillingerne i videoerne her.
Redaktionen afsluttet: 21.09.2021