Professorat I reumatologi ved Dansk Gigthospital Sønderborg

Oliver Hendricks har siden 2010 været overlæge i reumatologi ved Gråsten Gigthospital og er nu udnævnt til professor tilknyttet Institut for Regional Sundhedsforskning, Syddansk Universitet.

Siden 2005 har Oliver Hendricks forsket inden for Reumatologi og Immunologi ved SDU, IRS, senest i en kombineret overlæge- og lektorstilling.

Hans forskningsinteresser dækker kvantitative og kvalitative aspekter i grænselandet mellem reumatologien, immunologien og den kliniske mikrobiologi. Nøgleord er inflammatorisk reumatologi, biokemi, tidlig diagnostik, biologiske og yderligere innovative behandlingsstrategier, såvel som avanceret patient-kommunikation og –uddannelse.

Som centerprojektleder har han været involveret i oprettelsen af den nationale reumatologiske biobank (DRB). For tiden er han formand for Dansk Reumatologisk Selskab (DRS) og Skandinavisk Reumatologisk Selskab (SSR).

Oliver Hendricks er født den 28. juni 1968 og opvokset i Ruhr-områdets storby, Essen. Efter tjeneste i det tyske jægerkorps i 1987/1988 begyndte han sit medicinstudium. I 1994 deltog han via ERASMUS-udvekslingsprogrammet i et udenlandsophold på Can Hastanesi Hospital i Alanya, Tyrkiet. Her mødte han sin danske kone, der er født og opvokset i Nordsjælland og årsag til, at han i 1995 varigt flyttede til Danmark.

Han tog sine sidste semestre – igen via Erasmus-programmet – på Københavns Universitet og blev læge i 1996.

Hele Oliver Hendricks arbejdsliv er foregået i Danmark; først med vikariater på københavnske sygehuse og efterfølgende turnus på Bornholm. I 1998 fik han sin første introstilling i intern medicin, to yderligere introduktioner fulgte i hhv. anæstesiologi og klinisk mikrobiologi. I årene 2002 - 2005 skrev han sit ph.d.-projekt i klinisk mikrobiologi ved SDU. Herefter gennemførte han sin speciallægeuddannelse i intern medicin/reumatologi.

Oliver Hendricks særlige interesse gælder sport og litteratur. Han har spillet fodbold siden fire års-alderen og selv om ”karrieren” stoppede forrige år, er han fortsat fodboldentusiast. Han holder sig i form med jogging, cykling og svømning. Han elsker rejser med familien og lange gåture med familiens hund.

Familiens base er med hus og sommerhus i det sønderjyske; siden 1998 har de boet i Gråsten, men er nu spredt vidt omkring: Oliver Hendricks kone, Yasmin Hendricks, arbejder som specialpsykolog i Randers. Datteren, Rosamunde på 21 år, er argentinsk gift med Tomás og følger morens fodspor ved at læse til psykolog i Amsterdam. Deres søn, Ferdinand er 24 år, og læser litteratur og filosofi på Warwick University i England.

Mød forskeren
Oliver Hendricks