Forskeren bag de “tyndfede” gæsteprofessor i Danmark

Helt unge indere, der fødes små, og som tager bare få kilo på, er i højrisiko for at få diabetes. De er ”tyndfede”, siger professor Chittaranjan Yajnik, der er forskeren bag det i dag verdenskendte begreb.

De danske diabetesmiljøer får nu muligheden for at lære af ham. Han er ansat som gæsteprofessor ved Syddansk Universitet i Danish Diabetes Academy i 2016 og 2017.

Chittaranjan Yajnik er leder af diabetesforskningen –og –behandlingen i Pune i Indien, og på hans program i Danmark står at være med til at udrede de store forskelle i de to befolkningers risiko for at få diabetes.

- Vi regner med at øge vores viden om de mekanismer, der gør mennesker modtagelige for diabetes 2. Vi håber også at finde nye metoder, så vi både bedre kan undgå og bedre behandle diabetes, siger han.

Og hvorfor bliver inderne så hårdt ramt? Forklaringen ligger muligvis i, at deres mødre – eller mormødre – har sultet, mens de var gravide. Det svar håber man at komme nærmere i de kommende års dansk-indiske forskningssamarbejde.

Yajnik skal arbejde landsdækkende, men placeres på Odense Universitets Hospital, tæt på diabetesakademiets bestyrelsesformand, professor Henning Beck-Nielsen.
Danish Diabetes Academy er finansieret af Novo Nordisk Fonden.

Mød forskeren

Gæsteprofessor i diabetes