Talentpriser til unge forskere fra Bagger-Sørensen Fonden

Professor Jakob Grauslund modtager 50.000 kr.

Mandag 5. oktober 2015 fejrer Bagger-Sørensen koncernen, der står bag verdensomspændende tyggegummiproduktion, sit 100 års jubilæum som virksomhed. Jubilæet markeres ved at Bagger-Sørensen Fonden på jubilæumsdagen uddeler hæderspriser hver på 50.000 kr. til unge forskningstalenter under 40 år.

En af talentpriserne går til professor, overlæge, dr. med. Jakob Grauslund, Øjenafdelingen, Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet. Jakob Grauslund modtager hæderen som anerkendelse af hans omfattende studier, der sigter mod at bedre prognosen hos sukkersygepatienter med øjensygdom.

En af de mest frygtede komplikationer ved diabetes er nedsat syn og blindhed. Prismodtageren har udført betydningsfuld forskning, der sigter på at begrænse og forebygge disse alvorlige organskader.

Bagger-Sørensen Fonden blev stiftet på det daværende Dandys fødselsdag den 5. oktober 1984, og de første hæderslegater blev uddelt på Erik Bagger-Sørensens fødselsdag den 24. marts 1985. Det er således 31. gang Fonden uddeler hædersbevisninger. Forskningslegaterne kan ikke søges men uddeles af Fondens bestyrelse efter kollegial nominering. I de forløbne 30 år har mere end 150 danske biomedicinske forskere modtaget hæderspriser fra Bagger-Sørensen Fonden.

Redaktionen afsluttet: 30.09.2015