Styrkelse af den eksperimentelle kirurgi i Odense

Dr. Peter Zvara er tiltrådt som professor i eksperimentel kirurgi ved Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital.

Peter Zvaras forskning fokuserer på sygdomme i de nedre urinveje, fx problemer med hyppig vanladning eller smerter forbundet med vandladning. Desuden er han involveret i afprøvning af nye behandlingsformer til behandling af sygdomme i prostata og urininkontinens.

Hans professionelle karriere begyndte i 1987, hvor han blev uddannet som læge fra universitetet i Bratislava i Slovakiet, hvor han de følgende år uddannede sig til urolog. De efterfølgende fire år havde Peter Zvara forskningsansættelser i urologi ved University of California, San Francisco, McGill University i Montreal og University of Toronto. Siden sin ansættelse ved University of Vermont i 1996, har han forsket i sygdomme i de nedre urinveje.

Peter Zvara har modtaget priser for sine bidrag til forskningsfeltet inden for urologien, og han har fået tilskud til sin forskning fra det amerikanske National Institutes of Health (NIH) og det tjekkiske undervisningsministerium til sin forskning. Udover sit arbejde i laboratoriet, har han siddet i NIH’s review-paneler og som medlem af redaktionen for flere urologiske tidsskrifter. Under sine udenlandske ansættelser har han udviklet et program til undervisning og vejledning af ph.d.- og medicinstuderende, især inden for det kirurgiske område. På SDU vil han fortsætte denne pædagogiske aktivitet og derudover bruge sin ekspertise i mikrokirurgi til gavn for andre SDU- og OUH-forskere. Dette vil især foregå i Biomedicinsk Laboratorium, hvor der kan forskes i og udvikles kirurgisk ekspertise til gavn for patientbehandlingen.

Peter Zvaras er ansat ved Urologisk Afdeling ved OUH, men har sin daglige gang ved Biomedicinsk Laboratorium ved Institut for Molekylær Medicin på SDU.

Zvara får følgeskab af sin kone Katarina, som også er forsker og underviser i fysiologi. De har to døtre på 21 og 24 år, der begge bor i USA

Redaktionen afsluttet: 23.12.2015