Skip to main content
Syddansk Universitet Business School
Virksomhedssamarbejde

SDU-studerende og virksomheder skaber gode resultater sammen

Studerende på SDU Slagelse samarbejder med virksomheder gennem hele studietiden, og begge parter får hver gang et stort udbytte af samarbejdet.

Af Kirsten Lambert, , 25-10-2023

SDU Slagelse har rigtig god erfaring med at inddrage erhvervslivet i undervisningen og sætter derved et konstant fokus på de studerendes arbejdsmarkedsparathed. I erhvervssamarbejdet får de studerende mulighed for at arbejde med virkelige problemstillinger, som er hentet fra lokale virksomheders hverdag, og derved forberedes de studerende i stor udstrækning til arbejdslivet efter studiet.

Match og forventninger
HA-studerende har marketing på 2. semester, og her inviterer SDU Slagelse forskellige virksomheder indenfor som samarbejdspartner i hele undervisningsforløbet. Oftest er det små og mellemstore virksomheder fra Vestsjælland, da universitetet har fokus på at give de studerende et kendskab til det akademiske arbejdsmarked i de lokale, mindre virksomheder.

Det lokale erhvervsliv er interesseret i at deltage i undervisningsforløbet, hvor de udover at høste gode idéer og inspiration i samarbejdet med de marketingstuderende, også har en fantastisk mulighed for at synliggøre virksomheden over for morgendagens medarbejdere, og rekruttere - nu og på sigt.

Inspiration til eksisterende og nye tiltag
Østergaard Event er en af de virksomheder, som deltog i undervisningsforløbet i foråret. Her bød virksomheden ind med en konkret problemstilling, da eventbureauet gerne ville have friske øjne på helt konkrete aktiviteter.

Østergaard Event, som ejes af Christina Østergaard, er et ungt eventbureau i Kalundborg, der har specialiseret sig i at arrangere skræddersyede events for privat- og erhvervskunder. Bureauets case gik ud på at skabe gode og konkrete løsnings- og forbedringsforslag til allerede eksisterende marketingaktiviteter, men virksomheden ønskede samtidig idéer til helt nye tiltag.

Østergaard Event var med i undervisningsforløbet hele semestret, og undervejs tilbød virksomheden sparring med de studerende for at sikre et optimalt udbytte for begge parter.

Gensidigt udbytte
Christina Østergaard var stærkt imponeret over de studerendes faglighed, engagement og kreativitet. De studerendes løsningsforslag tilføjede en betydelig værdi til virksomheden og til hende selv personligt, og samarbejdet satte helt klart nye vinkler på Christinas tanker om sin virksomhed.

Christina har være utrolig glad for at blive inddraget i undervisningsforløbet og uddyber:

- Jeg havde en yderst positiv oplevelse i mit samarbejde med SDU og de studerende, som havde et kæmpe engagement, nysgerrighed og fremragende idéer. Samarbejdet var en utrolig positiv oplevelse, og jeg værdsætter meget deres dedikation til Østergaard Event.

Stort engagement og involvering
Også de studerende udtrykker stor glæde ved virksomhedssamarbejde. Særlig tilfredse er Emil Teglgaard Lange og Gustav Mølgaard Steiness, som havde et godt og tæt samarbejde med Christina Østergaard fra Østergaard Event. Emil og Gustav er virkelig benovet over, at Christina - travl bureauejer med en klar og benhård målsætning for sin forretning - har overskud til at være så engageret og involveret i de studerendes studieforløb på SDU Slagelse.

Christinas store engagement smittede af på de to studerendes indsats og engagement, og de pointerer, at samarbejdet har givet dem en stor erfaring i at samarbejde og koordinere med en travl virksomhed. Samtidig med at de har opnået en god forretningsforståelse, har de helt klart også forbedret deres personlige, akademiske og faglige kompetencer.

Teori i praksis
Emil og Gustav har kun roser til overs for at inddrage konkrete problemstillinger i deres undervisning og forklarer:

- Teoretisk har vi fået en god gennemgang af grundlæggende processer ved marketing og et overordnet indblik i faget. Derudover har vi fået trænet vores kompetencer i at udforme en større skriftlig opgave, og alt hvad dette indebærer. Opgaven og projektets sammensætning har udviklet vores kompetencer i at benytte teori og viden fra faget i en praktisk situation og ud fra en reel problemstilling.

I det omtalte undervisningsforløb deltog også tre andre virksomheder, der alle er fra lokalområdet og en del af SMV-segmentet: Din Private Jordemoder ved Naja Skou, Lab Cut ved Oliver Kondrup og Tommy Kondrup og Kombucha Time ved Julie Boye-Hansen.

Employabilitet på SDU Slagelse
At inddrage erhvervssamarbejdet i undervisningen er slet ikke nyt på SDU Slagelse. Gennem flere år har universitetet nemlig høstet en masse erfaring og udvider løbende de mange aktiviteter med erhvervslivet og dermed også netværket. De studerende udfordres løbende i grupper og helt individuelt.

SDU Slagelse er utrolig glad og taknemmelig for, at det lokale erhvervsliv vil involvere sig – enten med en aktuel virksomhedscase, som praktikvirksomhed eller i et tæt projektsamarbejde.

Hvis din virksomhed også har lyst til at deltage i en virksomhedsaktivitet – det kan være som samarbejdspartner i marketingfaget i foråret 2024, eller fordi du bare vil høre mere om mulighederne – er du velkommen til at kontakte outreach partner på SDU, Michelle Hasselbalch Pedersen, på micp@sdu.dk eller tlf. 6550 8376.

Redaktionen afsluttet: 25.10.2023