Syddansk Universitet Business School
Verdensmålene

Ideudvikling i bæredygtighedens tjeneste

For anden gang afholder SDU Sustainable Development Camp. I løbet af 24 timer skal studerende samarbejde om at finde bæredygtige løsninger på konkrete udfordringer, som de medvirkende virksomheder står overfor.

Af Asta Holst Bach

Samarbejde og kreativitet. For de to SDU-studerende Chrysa Moschou og Filippo Meglioli indrammer netop disse ord SDG CAMP (Sustainable Development Camp) i 2020. Gennem et døgn arbejdede de to studerende intenst sammen for at finde den bedste bæredygtige løsning til hotel- og konferencevirksomheden Sinatur.

Chrysa og Filippo kendte ikke hinanden på forhånd. Alligevel lykkedes det dem på 24 timer at udvikle den ide, der blev kåret som den bedste af alle. Ifølge Chrysa og Filippo er opskriften på deres succes en blanding af vellykket samarbejde og mod til at tænke ud af boksen.

Verdensmålene i praksis

SDG CAMP er en 24-timers innovationsworkshop på SDU med fokus på FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Otte danske virksomheder er repræsenteret med hver deres problemstilling. De søger inspiration til, hvordan de kan blive mere miljørigtige og samtidig være konkurrencedygtige.

100 SDU-studerende skal i grupper udarbejde løsningsforslag til virksomhederne.

-  SDG CAMP giver de studerende en mulighed for at arbejde med verdensmålene i praksis i samarbejde med virksomheder, fortæller Morten Ploug Henriksen, som er facilitator for SDG CAMP.

-  Det handler også om at udvikle nogle relationer mellem studerende og virksomheder, så de studerende har nemmere ved at få job på den anden side af studiet.

Frihed til kreativitet

Chrysa Moschou er fra Grækenland og læser en cand.merc. i International Business og Marketing. Italienske Filippo Meglioli studerede i efteråret 2020 et semester på SDU som en del af hans uddannelse til bygningsingeniør. De to blev sat sammen på dagen for campen, hvor de begge havde ønsket at arbejde med virksomheden Sinatur. I fællesskab skulle de finde nye bæredygtige tiltag til hotelkæden.

Chrysa og Filippo startede helt fra bunden. Ingen af dem havde nogen erfaring med hotelbranchen, og virksomhedens hjemmeside var på dansk, et sprog de ikke forstod. Men ifølge Filippo fik de vendt udfordringerne til muligheder:

-  Jeg tror, det gjorde noget godt, at vi var en lille smule uvidende. Det betød, at vi ikke lagde bånd på os selv. Jeg tror faktisk, det gav os mere frihed til at være kreative.

Og opgaven krævede, at de tænkte ud af boksen.

-  Vi havde problemer med at finde på en ide til virksomheden. For Sinatur havde i forvejen et stort fokus på bæredygtighed. Vores udfordring var at komme med noget nyt, fortæller Filippo.

De studerende fandt dog hurtigt ud af, at de supplerede hinanden godt. Chrysas viden om business og marketing sammen med Filippos ingeniørkundskab gav dem mulighed for at blande de to fagområder i ideudviklingen.

-  Fordi vores uddannelser er meget forskellige, gav det os mulighed for at anskue virksomhedens udfordring fra flere forskellige perspektiver, husker Chrysa.

I videoen her præsenterer Kari Brandsgård,  fhv. direktør for hotel- og konferencevirksomheden Sinatur, virksomhedens case fra SDG CAMP 2020

En bæredygtig rollemodel

Efterhånden som den første dag af campen skred frem, begyndte ideerne at tage form hos Chrysa og Filippo. Sinatur investerede allerede en del i forskellige bæredygtighedsinitiativer. Men hvad hvis deres kunder kunne være med til at bestemme, hvilke miljøprojekter hotelkæden skulle arbejde med? Og kunne gæsterne aktivt være med til at gøre Sinatur mere bæredygtig?

-  Vi kom frem til, at Sinatur skulle være en slags rollemodel i forhold til bæredygtighed. Så gæsterne lærer noget i løbet af deres ophold, som de også kan bruge i deres hverdag, når de kommer hjem igen, fortæller Chrysa.

Chrysa og Filippos ide var, at Sinatur skulle arrangere aktiviteter og ture for deres gæster med miljøet i fokus. Konkret forslog de virksomheden at indgå et samarbejde med Dansk Naturfond, hvor gæsterne kunne komme på guidede ture i naturen og samtidig støtte miljøet ved at købe et stykke skov. De forslog også Sinatur at gennemføre workshops for deres gæster med eksempelvis madspild i fokus.

Efter 24 timers intenst arbejde skulle Filippo og Chrysa på fem minutter overbevise den daværende direktør for Sinatur, Kari Brandsgård, om at deres ide var den bedste.

Det blev en succes. Direktøren for Sinatur var så begejstret, at hun valgte deres ide ud af en række andre. Senere på dagen skulle de to studerende igen præsentere deres ide for en række repræsentanter fra SDU, som kårede en vinder af hele SDG CAMP 2020. Chrysa og Filippos ide løb med sejren.

Løsninger i virkeligheden

Ifølge facilitator Morten Ploug Henriksen kan SDG CAMP være med til at give både studerende og virksomheder et nyt perspektiv.

-  SDG CAMP inspirerer til, hvordan forskellige dele af universitetet kan arbejde med virksomheder. Deltagerne får et indblik i, hvilke udfordringer virksomhederne står overfor, og hvordan universitetet kan være relevant, når der skal findes løsninger, siger han.

For Chrysa var netop samspillet mellem teori og praksis noget af det bedste ved SDG CAMP-oplevelsen:

-  Det er virkelig fedt at se, at de teoribaserede ideer, du har, rent faktisk kan blive implementeret i virkeligheden, siger hun.

Og SDG CAMPs fokus på bæredygtighed har gjort hende nysgerrig på at udforske verdensmålene yderligere.

-  Jeg har aldrig før arbejdet med verdensmålene, og det var virkelig spændende at prøve. Jeg fik et større perspektiv, og det hjalp mig til at tænke mere ud af boksen. Jeg har også kunnet bruge det efterfølgende i forbindelse med andre projekter.

Er du interesseret?

SDG CAMP bliver afholdt igen i år fra den 16. til 17. oktober. Vil du vide mere om målsætningen bag SDG CAMP eller se, hvilke virksomheder der deltager i år, kan du læse mere via linket.

Klik her

Redaktionen afsluttet: 03.10.2021