Syddansk Universitet Business School

Fra HA på SDU til direktør i Sydbank

Linette Damgaard Hansen er 29 år, afdelingsdirektør for Forretningsudvikling Erhverv i Sydbank og uddannet på SDU. Hun er den yngste leder i bankens historie med så stort et ansvarsområde. Vejen dertil har været en kombination af nysgerrighed, ambition og studiejobs i erhvervslivet.

Af Asta Holst Bach

Det var egentlig en tilfældighed, at Linette Damgaard Hansen fik foden indenfor i finansverdenen.

Da hun blev færdig med sin kandidat fra SDU i Kolding tilbage i 2017, sendte hun jobansøgninger til en bred vifte af virksomheder. Stillingen som forretningsudvikler hos Sydbank var blot én af flere muligheder, og Linette Damgaard Hansen var i tvivl om, hvorvidt hun var et godt match, da hun læste jobopslaget. Alligevel sendte hun en ansøgning afsted og blev kaldt til samtale i banken.

Samtalen gik godt, og Linette Damgaard Hansens nysgerrighed var vakt. Hun fik tilbudt jobbet og tøvede ikke et sekund med at takke ja. Fire år senere er hun i dag afdelingsdirektør for Forretningsudvikling Erhverv i Sydbank. Hun er daglig leder for ni medarbejdere og faglig ansvarlig for knap 300 .

Det første lederjob

29-årige Linette Damgaard Hansen er uddannet cand.merc. i International Business fra SDU. Hun husker tiden på universitetet for et godt læringsmiljø med nærværende undervisere.

-  Underviserne udviste en oprigtig interesse for hver enkelt studerende. Og så var der et enormt godt studie- og fritidsmiljø. Det har gjort rigtig meget for min personlige udvikling, fortæller hun.

I løbet af sin studietid havde Linette Damgaard Hansen en række studiejobs i forskellige virksomheder. Desuden var hun formand i studenterbaren og tutor for nye studerende på universitetet. Og det var som barformand på SDU, at den kommende afdelingsdirektør i Sydbank gjorde sig sine første erfaringer som leder.

-  Når du er frivillig leder for andre frivillige, skal du have dem til at følge dit budskab, fordi de ser en mening med det. Frivillige har selv stærke holdninger og er derfor svære at lede. Men erfaringen har virkelig givet mig meget og er noget, jeg har kunnet trække på i mit karriereforløb, fortæller hun.

Et kritisk mindset

For Linette Damgaard Hansen var overgangen fra universitetet til fuldtidsjob som forretningsudvikler i Sydbank en omstilling. Men det overraskede hende, hvor stor lighed der var mellem de opgaver, hun havde arbejdet med på universitetet, og dem hun nu skulle løse i banken.

-  I princippet er der ikke ret langt fra en fiktiv case på SDU til en virkelig problemstilling i en virksomhed. På universitetet skal du præsentere løsningen for en underviser, og på en arbejdsplads er det overfor en chef eller en kollega. Men det skal samtidig siges, at der selvfølgelig er mange andre faktorer på spil i en virksomhed, som betyder, at man skal gøre sig enormt meget umage hver dag.

Det vigtigste Linette Damgaard Hansen har taget med sig fra sin uddannelse er ikke nødvendigvis den konkrete teori, men tilgangen til hvordan hun bedst løser en problemstilling.

-  På universitetet lærer man selvfølgelig utrolig meget teori, som man bruger i et vist omfang. Men noget helt centralt, jeg har lært på universitetet, er et mindset.

-  Det at være nysgerrig, undersøgende og kritisk overfor de informationer, du får stillet til rådighed, når du angriber en opgave eller bliver præsenteret for en problemstilling. Det er en god tilgang at tage med fra studiet.

Erhvervserfaring er nøglen

Linette Damgaard Hansen havde kun været i Sydbank som forretningsudvikler i omkring et år, da hun blev tilbudt et karriereforløb i banken, ’Talent for Ledelse’. Her fik hun mulighed for at prøve kræfter med ledelse og mærke efter, om det var noget for hende. Det var det.

Et år senere, inden lederuddannelsen var afsluttet, blev hun ansat som leder af erhvervsafdelingen som den yngste chef med så stort et ansvarsområde i bankens historie.

I dag er Linette Damgaard Hansen ikke i tvivl om, at den erhvervserfaring, hun tilegnede sig gennem studiejobs og som frivillig, kvalificerede hende til jobbet i Sydbank som nyuddannet og rustede hende til at lande et lederjob i en ung alder.

Derfor mener hun, at det er vigtigt med et tæt samarbejde mellem universitetet og erhvervslivet. At studerende prøver kræfter med arbejde i virksomheder i løbet af studietiden.

-  At være i stand til at læse op på fagstof og gengive pensum ved eksamensbordet giver muligvis en høj karakter. Men det er ikke nødvendigvis det, som gør dig til en intelligent medarbejder eller betyder, at du får succes i erhvervslivet, siger Linette Damgaard Hansen.

Og i den forbindelse er erhvervserfaring helt afgørende, lyder det fra den unge afdelingsdirektør:

-  Derfor synes jeg også, det er den helt rigtige tilgang, SDU har, når de har fokus på at samarbejde med virksomheder og rykker de studerende tættere på erhvervslivet.

Linette Damgaard Hansens 3 råd til studerende og nyuddannede

1: Find et fritidsjob under studiet. Det giver vigtig erhvervserfaring og mulighed for at anvende teorien fra universitetet i praksis samt stifte bekendtskab med forskellige typer af brancher og opgaver.

2: Ambition. Det er vigtigt at have ambitioner for sin karriere og at brænde for det, man arbejder med. Man skal gå på arbejde, fordi man gerne vil gøre en forskel for virksomheden. Passionen kan mærkes af dine omgivelser.

3: Ydmyghed og nysgerrighed. Som nyuddannet akademiker på en arbejdsplads er man ofte en af dem, der ved mindst. Derfor er det lærerigt og vigtigt at være nysgerrig på kollegaerne og fagligheden. Man er slet ikke færdig med at lære, bare fordi man har en kandidatuddannelse.

Linette Damgaard Hansen

• 29 år