Undervisningspriser

Årets undervisere 2023 på SAMF

Jaume Castan Pinos, Malene Damsted og Shriram Venkatraman er årets undervisere på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU.

Af Marlene Jørgensen, , 09-11-2023

Enormt engageret, virkelig dygtig underviser, evigt inspirerende og motiverende undervisningsformer og stor interesse for de studerende. Det er noget af det, de studerende har fremhævet i indstillingerne af de tre undervisere, som i år modtager en af undervisningspriserne på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Igen i år uddeles der tre priser – en hovedpris og to specialpriser for hhv. at udvikle innovative undervisningsformer og styrke samspillet med praksis.

Hovedprisen som årets underviser går til Jaume Castan Pinos, mens Malene Damsted og Shriram Venkatraman får de to specialpriser.

Her er begrundelserne for årets priser.

Årets underviser på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Jaume Castan Pinos, lektor på Institut for Statskundskab og uddannelsesansvarlig for European Studies i Sønderborg, får altså hovedprisen som årets underviser på fakultetet i 2023.

Han formår gennem sin undervisning at skabe engagement for selv de mest ”tørre” emner, og hans store passion for undervisningen og hans faglighed smitter tydeligt af på de studerende.

Jaume Castan Pinos har en praktisk og aktiv tilgang til læring, hvor han inddrager motiverende og interagerende undervisningsformer som spil, simulationer, gruppearbejde, cases fra praksis og meget mere, som vækker de studerendes nysgerrighed og understøtter kritisk tænkning.

Se filmen, hvor Jaume Castan Pinos overraskes med prisen

I indstillingen fra en studerende lyder det bl.a.:

- Jaume har været den bedste underviser, jeg har mødt på både min BA og KA her på SDU. Hans undervisning er den perfekte blanding af forelæsning, gruppearbejde, diskussioner og aktiviteter. Hertil kan man virkelig mærke hans interesse for faget i alle forelæsningerne – man kan ikke andet end at være interesseret i emner, når han taler om det.

Og det er ikke kun de studerende, som årets underviser har inspireret i tidens løb, men også hans kolleger, der har taget flere af de læringsformater til sig, som Jaume Castan Pinos har udviklet.

Endelig skal det også nævnes, at det langt fra er første gang, at Jaume Castan Pinos får en pris for sin undervisning. Både i 2014 og 2019 blev han kåret som den bedste underviser i Sønderborg, og i 2013 fik han prisen for det bedste pædagogiske projekt i forbindelse med hans pædagogikum.

Sidst, men ikke mindst, har han netop også modtaget SDU’s overordnede undervisningspris.

Prisen for innovative undervisningsformer

Malene Damsted, studielektor på Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi og uddannelsesansvarlig for HA og cand.merc. i Esbjerg, får årets specialpris for udvikling af innovative undervisningsformer.

Malene Damsted interesserer sig meget for sine studerende, og hvordan de kan tilegne sig viden inden for fag, som mange studerende oplever som teknisk svære.

Hun inddrager derfor forskellige tekniske løsninger i fagene og har altid fokus på, at de studerende skal arbejde med stoffet, f.eks. i form af det såkaldte ’flipped classroom’, hvor aktiviteter og arbejde med problemløsning i undervisningen bidrager til at styrke de studerendes engagement og læring.

Se filmen, hvor Malene Damsted overraskes med prisen

I de studerendes indstillinger lyder det bl.a.:

- Virkelig dygtig underviser, som er god til at få gjort alt forståeligt. Havde hende også til finansiering sidste semester, hvor hun også var en virkelig dygtig underviser.

- Hendes måde at undervise på gør det kedeligste stof interessant.

Endelig fremhæver mange også det fælles ark med noter, som Malene Damsted har udarbejdet. Noterne bruges flittigt af de studerende og er med til at øge indlæringen.

Prisen for inddragelse af praksis og samarbejde

Shriram Venkatraman, adjunkt på Institut for Virksomhedsledelse og underviser på Market and Management Anthropology (MMA) i Odense, modtager årets specialpris for inddragelse af praksis og samarbejde.

Han inddrager på meget engageret vis praksis og samfundet i sin undervisning, hvor han bruger mange eksempler fra praksis, f.eks. cases, gæsteforelæsninger og praktiske problemstillinger, som de studerende skal arbejde med og løse, og som de finder enormt engagerende.

Se filmen, hvor Shriram Venkatraman overraskes med prisen

Som en studerende fremhæver det i indstillingen:

- Amazing teaching skills, he uses very engaging ways of keeping students focused, reiterates terms and definitions making sure they are understood, one of the very few to use many real-life examples and cases in theoretical discussions.

Det fremhæves også, at Shriram Venkatraman har skabt kontakter til dele af erhvervslivet, som er åbne for brugen af antropologiske metoder og teori til kompetenceudvikling – kontakter, som han også inviterer ind i undervisningen.

Endelig er Shriram Venkatraman god til at holde sine studerende fokuserede og sikre, at de forstår fagets teoretiske fundament ved at koble teori og praksis, ligesom han engagerer de studerende gennem aktiviteter som øvelser, studiegrupper, studenterpræsentationer og gruppedrøftelser, som alt sammen skaber et aktivt læringsmiljø.

Topbilledet er taget, da Jaume Castan Pinos fik overrakt prisen. Fra venstre ses studieleder Melike Wulfgramm, lektor Jaume Castan Pinos og prodekan for uddannelse Jan Guldager Jørgensen

Undervisningspriser på SAMF

• Det er de studerende eller medarbejdere på fakultetet, der indstiller kandidater til undervisningspriserne.
  • Man kan indstille en underviser eller en gruppe af undervisere til priserne.
  • Det er femte gang, at fakultetets undervisningspriser bliver uddelt.

Se de tidligere modtagere her

Redaktionen afsluttet: 09.11.2023