Forsker skal se på Vestafrikas samarbejde

Olivier J. Walther står i spidsen for det første forskningsprojekt, som skal kaste lys over samarbejdet mellem vestafrikanske nationer. SDU-lektoren har modtaget 900.000 kroner fra OECD til projektet.

Hvilke forbindelser er der mellem vestafrikanske lande som Niger, Nigeria og Tchad? Hvem samarbejder med hvem, og hvilke forskelle er der på de forskellige regioner?
Det skal et nyt forskningsprojekt kortlægge, som OECD har bevilget 900.000 kroner til.

Både videnskabeligt og politisk kan projektet få afgørende betydning for regionerne i Vestafrika, fortæller Olivier J. Walther, projektleder og lektor ved Institut for Grænseregionsforskning på SDU:

- Dagligdagen for befolkningen i de vestafrikanske lande er præget af uroligheder og vold, men ved at øge samarbejdet kan sikkerhedsforanstaltningerne forbedres, f.eks. i form af mere militært samarbejde. Øget samarbejde på tværs af grænserne har også stor økonomisk effekt, fordi det styrker samhandlen, så det er nogle af de faktorer, vi vil beskæftige os med.

Første kig på  Vestafrika

I Europa er der gennemført mange undersøgelser af, hvordan samarbejde foregår på tværs af grænser, men det er nyt at kigge på praksis i Vestafrika. Olivier J. Walther vurderer, at det nuværende samarbejde mellem vestafrikanske nationer mest er begrænset til formelle initiativer på statsligt niveau, som den lokale befolkning kun sjældent mærker konsekvenserne af.

- Når mange vestafrikanske regioner ikke samarbejder, betyder det, at investeringer i f.eks. hospitaler og skoler ikke sker med udgangspunkt i, at de skal gavne flest mulige mennesker, fordi de geografiske skel spiller en stor rolle. Det gør sig også gældende for infrastrukturen, idet fælles investeringer i nye veje vil gøre transport lettere, også over grænseskel, siger Olivier J. Walther.

OECD’s mål med forskningsprojektet er, at det skal skabe større engagement regionalt i Vestafrika samt en større forståelse for, at samarbejde er en gevinst.
Foruden lektor Olivier J. Walther deltager ph.d.-studerende Sebastian Vollmer fra Institut for Grænseregionsforskning i projektet, som gennemføres i samarbejde med kolleger fra Luxembourg, Frankrig og Afrika. Projektet løber fra 2015 til 2016.

Redaktionen afsluttet: 25.01.2015