Ny uddannelse vil bidrage til at løse demografiske udfordringer

Den demografiske udvikling er afgørende for, hvordan vi skal indrette samfundet, og en ny kandidatuddannelse på SDU vil fra næste år uddanne demografer, der kan bidrage til at tackle udfordringerne. Det er Danmarks eneste uddannelse i demografi.

Af Marlene Jørgensen, , 13-04-2023

Et stigende antal ældre, en faldende dødelighed, faldende fødselstal og færre i den arbejdsdygtige alder.

Det er ingen nyhed, at vi i Danmark står over for betydelige demografiske ændringer, som vil påvirke mange aspekter af samfundet, f.eks. vores sundhedspleje, pensionspolitik, uddannelsessystem og arbejdsmarked.

I den forbindelse spiller demografi og data en stor rolle, når vi skal sikre et godt afsæt for offentlige og private investeringer, reformer og omstillinger, og både i den private og offentlige sektor er der efterspørgsel på medarbejdere med kompetencer til arbejdet med befolkningsfremskrivninger.

Fra september 2024 kan studerende uddanne sig til demografer på SDU – en uddannelse man hidtil har skullet kigge uden for landets grænser for at finde.

Stort behov for uddannelsen

Peter Møllgaard, der er dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, er begejstret for, at SDU skal huse Danmarks eneste videregående uddannelse med speciale i demografi:

- Vi er enormt glade for, at vi kan tilbyde en kandidatuddannelse i Population Studies. Uddannelsen er banebrydende i forhold til at forstå og imødekomme demografiske ændringer og tendenser, og den dækker et behov ikke kun i Danmark, men også i store dele af Nordeuropa.

- Derfor er vi også glade for, at uddannelsen kommer til at foregå på engelsk, så den får den internationale højde, som den fortjener. Vi forventer også, at der internationalt vil være efterspørgsel efter denne uddannelse, der er unik i Europa, siger Peter Møllgaard.

Hvem kan søge ind på uddannelsen?

Studerende har mulighed for at søge ind på MSc in Population Studies, hvis de har en bachelorgrad i:

• Sociologi
  • Statskundskab
  • Biologi
  • Samfundsvidenskab
  • Anvendt matematik
  • Datalogi
  • Erhvervsøkonomi
  • Folkesundhedsvidenskab
  • Matematik
  • Matematik-økonomi
  • Økonomi
  • Medicin

Uddannelsen hedder ”MSc in Population Studies” og zoomer blandt andet ind på emner som programmering, kvantitative metoder, prognoser, datastyring og fortolkning af befolkningsstatistikker.

Kandidaterne bliver både i stand til at studere, kvantificere og forudsige befolkningsstrukturer og demografiske ændringer – og lige så vigtigt, at formidle konsekvenserne af ændringerne til politikere og beslutningstagere.

Opbakning fra KL

En række organisationer har da også tilkendegivet deres interesse for den nye uddannelse.

Det gælder blandt andet hos Kommunernes Landsforening (KL), hvor Morten Mandøe, der er cheføkonom med direktøransvar for kommunernes økonomi, forvaltnings- og administrationspolitik, beskæftigelses- og integrationsområdet, hilser uddannelsen velkommen.

- Da jeg første gang hørte om denne uddannelse, blev jeg bare så glad og tænkte ’yes, den uddannelse har vi manglet!’ Hvis man ser på, hvor meget demografien ændrer sig i disse år, og hvor meget det betyder for den måde, vi indretter vores samfund på, så er der brug for medarbejdere med stærke kompetencer inden for demografi.

- I KL bruger vi analyser af befolkningsudviklingen til at planlægge velfærdsservice, finansieringsgrundlag og nødvendige omstillinger for kommunerne. Det er afgørende for os, at uddannelsen har en tung teoretisk ballast, men også er rettet mod praksis og gør kandidaterne i stand til at omsætte teorier og data til relevant indsigt for de mennesker, der skal træffe de beslutninger, som har så stor betydning for vores samfund, siger Morten Mandøe.

Optag på 20-25 studerende

Den nye uddannelse slår dørene op for det første hold studerende til september næste år, og planen er at optage 20-25 studerende om året.

Det er forskere fra Interdisciplinary Centre on Population Dynamics, i daglig tale CPop, der underviser på uddannelsen.

Vil du vide mere om MSc in Population Studies?

Besøg uddannelsens hjemmeside her

Redaktionen afsluttet: 13.04.2023