Ny institutleder på Miljø- og Erhvervsøkonomi

Niels Vestergaard tiltrådte 1. januar.

Professor Niels Vestergaard står fremover i spidsen for Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi, som tæller 57 medarbejdere. Instituttet dækker discipliner som miljø- og ressourceøkonomi, landdistriktsforskning, sport og eventmanagement, kultursociologi, købsadfærd og innovation.

Niels Vestergaard blev ansat i 1990 på Sydjysk Universitetscenter, som i 1998 blev indfusioneret under SDU. Han har en ph.d. fra Københavns Universitet, og i 2005 blev han udnævnt professor. I de senere år har han især forsket i samspillet mellem naturlige ressourcer, miljø og økonomi. Han modtog sidste år et Fulbright legat til at undersøge de økonomiske motiver i Arktis, fordi der er forskellige interesser på spil i området.

- Jeg er meget glad for at tilknytte Niels Vestergaard som institutleder på Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi. Han er en erfaren og meget konstruktiv medspiller i vores institutlederkreds, og han har på forbilledlig vis varetaget opgaven som konstitueret institutleder i Esbjerg siden oktober 2014, siger dekan Nikolaj Malchow-Møller ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Aktiviteter i tæt samspil med samfundet
Niels Vestergaard ser frem til at videreudvikle instituttet, hvor omdrejningspunktet er at bedrive strategisk og anvendt forskning.

- Vi samarbejder ofte med det omgivende samfund, hvilket både kommer til udtryk i form af forskningsprojekter og i uddannelserne. Vi udfører også rekvireret forskning for Søfartsstyrelsen samt i regi af Center for Landdistriktsforskning (CLF) for Erhvervs- og Vækstministeriet. Min ambition er, at vi forstærker vores indsats på de områder, hvor vi er særligt stærke, og helst i et samarbejde med relevante partnere både lokalt og internationalt, siger SDU-professoren.

Det er anden gang, Niels Vestergaard bliver leder for instituttet – det var han ligeledes fra 1998-2007.

Mere info
Se Niels Vestergaards forskerprofil
Se mere om Fulbright legatet.

Redaktionen afsluttet: 12.01.2016