Mediesamarbejde

Odense skal være Danmarks mest attraktive medieby

De største medievirksomheder på Fyn og Syddansk Universitet har i dag etableret Media City Odense med Odense Kommune, som en vigtig og tæt samarbejdspartner. Ambitionen er at sikre Odense en national førerposition inden for medier og medieteknologi.

Fredag den 12. juni er der skrevet mediehistorie ved et stiftende møde i TV 2s hovedkontor på Kvægtorvet i Odense. Her besluttede de største medievirksomheder i Odense og Syddansk Universitet at etablere det strategiske samarbejde Media City Odense. Odense Kommune er med som en vigtig og tæt samarbejdspartner.

Media City Odense har til formål at skabe en national førerposition for Odense inden for medier og medieteknologi. Ambitionen er, at Media City Odense skal være Danmarks førende medie-techfællesskab, som skal samle landets stærkeste kompetencer på området – til gavn for virksomheder og borgere i Odense samt brugere i hele Danmark.

Bag initiativet står Jysk Fynske Medier, TV 2 DANMARK A/S, TV 2 Fyn og Syddansk Universitet med Odense Kommune som samarbejdspartner.

Inspiration fra Bergen og Hamborg

Parterne har lavet en aftale om at give projektet Media City Odense økonomisk og strategisk support gennem de kommende år. Et af de førstkommende skridt bliver at ansætte en direktør for Media City Odense, som skal tiltræde inden udgangen af 2020.

Media City Odense-samarbejdet er blandt andet inspireret af mediesamarbejder i norske Bergen og tyske Hamborg – og især af den succesfulde medieklynge i Bergen, som hyppigt får besøg af medievirksomheder fra hele Europa, der vil høre mere om den vestnorske model.

Gennem årene er Bergen blevet kendt for succesfulde tech-satsninger fra især TV 2 Norge, som efterfølgende er blevet til selvstændige virksomheder. Media City Bergen blev etableret som klynge i 2010 og fik fælles lokation i 2017.

Det lykkedes med robotterne

En anden inspiration har været den odenseanske robotklynge, hvor et strategisk samarbejde mellem private virksomheder, Odense Kommune og Syddansk Universitet har gjort Odense til Danmarks største og vigtigste hjemsted for robotindustri.

– Som by har Odense de helt rigtige forudsætninger for at skabe et unikt medieknudepunkt i Danmark. Vi har veletablerede, seriøse medier, en topklasse uddannelsesinstitution, globale techvirksomheder og en central placering midt i landet., siger borgmester Peter Rahbæk Juel om samarbejdet i Media City Odense.

Syddansk Universitet har spillet en central rolle i arbejdet med den odenseanske robotklynge, og universitetet har netop som ambition at skabe vækst og udvikling for sine omgivelser.

Robot-eventyret i Odense viser, at store ting kan lykkes, når mange gode kræfter går sammen.

Jens Ringsmose, dekan

– Media City Odense er et ualmindeligt interessant samarbejde, og vi håber igen – i kraft af vores uddannelser inden for medievidenskab, journalistik og teknik samt forskning i blandt andet kunstig intelligens – at kunne medvirke i et projekt, der kan skabe markante resultater.

– Robot-eventyret i Odense viser, at store ting kan lykkes, når mange gode kræfter går sammen, siger Jens Ringsmose, der er dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU.

Bedre mulighed for rekruttering

For medievirksomhederne er der blandt andet fokus på rekruttering af nødvendig arbejdskraft til Odense og Fyn. Jysk Fynske Medier har primært sine digitale aktiviteter og sin digitale udvikling i Odense.

– Vi oplever allerede nu udfordringer med at tiltrække stærke, digitale kompetencer, og de udfordringer bliver større fremover. Vi tror og håber, at samarbejdet og yderligere fokus på uddannelse kan gøre det endnu mere interessant for medarbejdere med digitale kompetencer at tage job i Odense, siger Jesper Rosener.

Han er administrerende direktør på Jysk Fynske Medier, som på Fyn udgiver Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

Startups på den lange bane

Hos TV 2 DANMARK, der har hovedkontor i Odense, glæder administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen sig over det høje ambitionsniveau.

– På den korte bane kan vi få bedre mulighed for at rekruttere kompetencer, der er svære at nå – eksempelvis inden for data og digital udvikling – og i næste fase håber vi at bidrage til, at der opstår selvstændige succesfulde projekter og for eksempel startupvirksomheder, siger hun.

Selv om TV 2 Fyn er den mindste virksomhed blandt stifterne, har tv-stationen – især med direktør Esben Seerup og den nuværende bestyrelsesformand Peter Zinck i spidsen – været med til at drive idéen om Media City Odense frem.

Der opstår nye energier, muligheder og synergier, når man arbejder tæt på hinanden.

Peter Zinck, formand for TV 2 Fyn

TV 2 Fyns ledelse og bestyrelse har også besøgt Bergen og har derfor med egne øjne set, hvad et klyngesamarbejde kan.

– Der opstår nye energier, muligheder og synergier, når man arbejder tæt på hinanden, og den slags kan ikke forudsiges fra et centralt placeret skrivebord eller planlægges via Excel-ark.

– Blandt virksomheder opleves det ofte, at man holder på hemmeligheder over for hinanden, men man glemmer, at når man åbner sig for samarbejde, får man også ting tilbage. Det er det, klynger kan, siger TV 2 Fyn-formand Peter Zinck.

Fælles udvikling af kompetencer

Også Odenses største reklamebureau Nørgård Mikkelsen er engageret i arbejdet med Media City Odense.

– Alle virksomheder i mediebranchen – uanset størrelse – skal udvikle deres kompetencer inden for eksempelvis data, tech og kommunikation, hvor de ikke altid kan være på hjemmebane.

– Det er en voldsom opgave for den enkelte virksomhed, og det er et stort perspektiv i Media City Odense, at vi får mulighed for at udvikle og sikre de nødvendige kompetencer i fællesskab, siger Erik Laumand.

Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Redaktionen afsluttet: 12.06.2020