Journalist-uddannelse for børn

21 børn fra hele landet mødes i dag i Billund for at deltage i en bootcamp, som skyder uddannelsen i gang. Et forskerhold fra SDU følger projektet.

I dag starter en helt ny børnejournalistuddannelse for 21 børn i femte klasse. Uddannelsen bliver skudt i gang med tre dages bootcamp i Billund, og den løber over 13 uger.

Syddansk Universitet er en af arrangørerne bag uddannelsen, som er for nysgerrige og samfundsinteresserede børn, der har lyst til at fortælle historier for både børn og voksne. Gennem rollespil, cases og projekter lærer de blandt andet at researche, interviewe og vinkle stof til forskellige medier.

SDU studerer spirerne

Et forskerhold følger projektet for at analysere børnenes tilgang til formidling og derigennem skabe ny viden om læring.
Peter Bro, leder af Center for Journalistik på SDU, fortæller, at centeret ser det som en vigtig opgave at bidrage til børnejournalistuddannelsen.

- Ved journalistuddannelserne på SDU er vi ikke alene optaget af at uddanne fremtidens journalister. Vi er også optaget at gøre omverdenen klogere på, hvordan journalistikken virker, og hvad den kan bruges til - også udenfor de traditionelle nyhedsmedier. Med dette projekt håber vi at kunne bidrage til at gøre en masse børn, deres skolekammerater og familier klogere på, hvad journalistikken gør og bør, siger han.

Ivrige hoveder

Udover forskerne er tre journaliststuderende fra Center for Journalistik med på bootcampen som mentorer for børnene, deriblandt Malte Jørstad.
- Som mentorer har vi som opgave at støtte børnene, give dem inspiration og holde dem på sporet, når de bliver ivrige, fortæller han.

Journalistspirerne bruger deres fritid på uddannelsen og skal blandt andet i praktik på DR Ultra og Berlingskes børneavis Kids News. Men fra i dag og til torsdag gælder det bootcamp i Billund.

21 børn fra femte klasse deltager – tre fra hver af følgende skoler: Helsingør Skole, Randersgades Skole i København, Vissenbjerg Skole, BillundSkolen, Vestre Skole i Silkeborg, Fursund Skole og Augustenborg Skole
Børnejournalistuddannelsen er tilrettelagt af Børnenes Hovedstad i samarbejde med DR, Berlingske, Microsoft og Syddansk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 03.08.2015