Skip to main content

Ny bog: Sådan forandrer automatisering medierne

Algoritmer vil revolutionere journalistikken. Det kan hjælpe redaktionerne, men hvis ikke mediebranchen er forberedt, kan automatisering true både kvalitet, etik og selve forretningsmodellen. Sådan lyder det fra Andreas Marckmann Andreassen, der har undersøgt emnet som fellow ved Center for Journalistik på SDU. Han er aktuel med en ny bog, som får en usædvanlig distribution.

Algoritmer skriver artikler, klipper nyheder, redigerer billeder og layouter sider. De kan få ideer, researche og personalisere vores nyhedsforsider til den enkelte bruger. Den nye bog ”Sådan forandrer automatisering medierne” skal forberede mediebranchen på den omvæltning, automatiseringen er.

Bogen har bred opbakning, og derfor har en usædvanligt bred konstellation besluttet at finansiere, at bogen trykkes i et massivt oplag og udsendes til samtlige medlemmer af Dansk Journalistforbund.

Projektet støttes af både Danske Medier og Dansk Journalistforbund, Syddansk Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, samt Den Fynske Bladfond, Dagspressens Fond og Pressens Uddannelsesfond. Partnerne har ikke haft indflydelse på bogens indhold.

Viden der styrker branchen

- Jeg er enormt glad for den store opbakning, jeg har mødt til projektet. Den brede distribution øger chancen for, at bogen kan få gennemslagskraft og gøre en forskel bredt i branchen. Hvis vi ikke forbereder os, vil automatiseringen udfordre kvalitet, kompetencer, etik og selve forretningen i medierne. Det bliver svært, og vi har travlt, siger forfatteren til bogen, Andreas Marckmann Andreassen.

Bogen udkommer 14. september ved en konference i Odense. I slutningen af september udsendes den til alle Dansk Journalistforbunds cirka 18.000 medlemmer folieret med Fagbladet Journalisten. Bogen sælges hos Syddansk Universitetsforlag til en symbolsk pris på 49 kroner, ligesom den vil være gratis online i en periode – takket være fondsmidler.

Interviews med mediefolk og teknologer

”Sådan forandrer automatisering medierne” er resultatet af Andreas Marckmann Andreassens fellowship på SDU fra juni 2019 til marts 2020. Den bygger på omfattende researchrejser og over 70 interviews i ind- og udland med førende mediefolk, eksperter og teknologer – fra New York Times, NTB og BBC til Ritzau, Jysk Fynske Medier og Ingeniøren.

Bogen har undertitlen ”en guide til dig i mediebranchen”, og formålet er at forklare automatiseringen kort og konkret. Bogen rummer bl.a. kapitler om, hvordan automatiseringen stiller nye krav til mediernes kompetencer, etik, strategi og samarbejdet med teknisk kyndige kolleger.

- Jeg bliver tit spurgt, om automatiseringen vil gøre det lettere at være journalist. Det håber jeg ikke. Jeg håber, at maskinerne kan overtage de trivielle opgaver, så mennesker kan fokusere på det svære: det personlige interview, den fantastiske indledning eller den komplekse graverhistorie. Automatiseringen kan gøre jobbet sværere, og sjovere, end nogensinde, hvis vi gør det rigtigt, siger Andreas Marckmann Andreassen.

Find mere info om bogen på Andreas Marckmann Andreassens hjemmeside.

Topfoto: Unsplash.com

Fakta om projektet

Andreas Marckmann Andreassen modtog SDU’s fellowship 2019-2020. Fellowshippet er finansieret af Den Fynske Bladfond. Modtageren får 500.000 kroner samt adgang til kontor og akademisk sparring på SDU. Andreas Marckmann Andreassen er til daglig digital redaktør og nyhedschef på Fagbladet Journalisten. Han har i forbindelse med fellowshippet holdt ferie og orlov fra juni 2019 til og med marts 2020.

Se mere om bogen her

Redaktionen afsluttet: 26.08.2020