Træt af pokemons? Nu kan du fange kvarker!

YouTube-prinsessen og fysik-geniet Kvante Karina udkommer med ny app.

Af Ursula Lundgreen, , 16-09-2019

Kvante Karina, Quantum Kate eller Karina Cuántica…? Kært barn har mange navne – helt præcist 12 af slagsen. Kvante Karina, som hun hedder på dansk, er en animeret teenager. Hun har en kæreste, en bedste veninde og går op i mode.

Men så er hun også en haj til kvantefysik og har sin egen YouTube-kanal, hvor hun taler om hverdagsproblemer og finder løsninger på dem i kvantefysikkens verden.

Kvante Karina udsendte sin første, animerede video på dansk i 2017 – og den blev omgående en succes. Hun har siden opbygget en stor fanskare verden over.

Kvante Karina fortæller om fysik på 12 sprog

– Hun er blevet oversat til 11 sprog, bl.a. spansk, kinesisk og japansk. Inden for det første år fik hun 6000 følgere alene på den danske kanal, og over en kvart million har filmene indtil videre, forklarer Francesco Sannino, professor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, og leder af CP³-Origins på Syddansk Universitet (SDU).

Kvante Karina er en del af formidlingsprojektet fra CP³-Origins: Kvantebanditter. I 2016 modtog det støtte på 4 millioner kr. fra A.P. Møller Fonden. Målet med projektet er at udbrede kendskabet til og interessen for kvante- og partikelfysik i befolkningen.

– Kvante Karina har været vores vej til at nå teenageren – og særligt teenagepigen. Der har i høj grad været brug for at lave outreach-projekter inden for feltet, men der sker ligesom et eller andet, når man går i gang med at fortælle folk om kvantefysik. Deres umiddelbare reaktion er nemlig, at emnet er for svært for dem at forstå – hjernen lukker simpelthen ned på forhånd, og så er der ingenting, der sætter sig fast - uanset hvor enkelt det så end er forklaret. Især unge mennesker er gearet på denne måde. Med Kvante Karina kom vi over den hurdle fra start på en elegant måde. Fejltagelsen opstår nemlig, hvis man forsøger at presse nogen til at komme ind på éns territorium – i stedet er det en god ide at møde dem på deres banehalvdel. Vi er gået ind i teenagerpigens verden og har mødt hende der. Og det er noget, der virker, kan vi se. Kvante Karina har fået en noget andet opbakning blandt de unge, end jeg får, når f.eks. jeg får, når jeg holder foredrag. Så kommer der gerne 300 personer – men de fleste blandt publikum har gråt hår og en ph.d., siger Francesco og griner.

Fuck, det er godt!

Når man kigger på nogle få af de mange hundrede kommentarer på den danske YouTube-kanal, er der heller ikke nogen tvivl om, at de unge elsker Karina.

Nu har Kvante Karina så også fået sin egen app, Kvante Karina AR (Augmented Reality), hvor man kan fange subatomare partikler, også kaldet kvarker, score point, og samtidig bevæge sig rundt i bedste Pokemon Go-stil.

Ud og fange kvarker med Karina

Fra Karinas værelse får man adgang til kvanteverdenen. Kvarker i mange farver dukker op, når man bevæger sin telefon rundt og kigger. Så handler det ellers om at forbinde to eller tre kvarker ved at trække strenge mellem dem for at lave nye partikler. Jo flere partikler man opdager desto flere kvarker får man adgang til. 

 
– Vi har valgt at lave en app, fordi vi syntes, der manglede et element i forhold til YouTube-videoerne, hvor de unge selv har mulighed for at være aktive. I stedet for passivt at kigge på er de selv i gang med at opdage. Og selvom spillet ikke er ligesom den virkelige verden, så lærer de alligevel noget om, hvordan det fundamentale i partikler fungerer. De får en fornemmelse af nogle af de elementer, vi arbejder med – og en indføring i en tænkemåde, som er udgangspunktet for at forstå partikelfysik på et dybere plan, fortæller Francesco.

Teknologi og tegnefilm

– Tegnefilm kan noget helt særligt, når man arbejder med formidling – og især når man skal forklare svære emner. Med Kvante Karina har vi f.eks. mulighed for at vise ting, som er tæt på umulige at vise rent visuelt i praksis – om det så er at forklare, hvordan sorte huller opstår, eller i detaljer at beskrive et dobbeltspalte-eksperiment, så kan man i animationen lege med det visuelle udtryk på måder man ikke kan, når man står ved en tavle. Tingene bliver levende, og det er dét, der gør det spændende at lære noget nyt. Det er også dét, ny teknologi kan – med appen forbinder vi leg og læring og giver de unge en mulighed for indlevelse på nye måder. Og det slutter jo langt fra her, siger Francesco Sannino og fortsætter med at forklare, hvordan man kan udvikle hele Virtual Reality-verdener, hvor de unge kommer helt ned i detaljerne, ligesom Kvante Karina, gør det i videoerne, og lege med alt fra at åbne atomer til at nærstudere solen. 

– Vores håb er, at vi får mulighed for at arbejde videre med at udvikle det potentiale, der ligger i hele universet omkring Kvante Karina – skabe nye karakterer og på den måde måske også udvide til andre områder end kvantefysik. Vi har meget på tegnebrættet og arbejder lige nu på at finde partnere, der, ligesom os, kan se de uanede muligheder i denne måde at forstå læring og outreach på. Det er en af vores fornemmeste opgaver, som forskere, at give den viden, vi erfarer, tilbage til samfundet – og særligt til unge mennesker. Med et værktøj som Kvante Karina i den ene hånd og de nye teknologiske muligheder i den anden er vi godt på vej henimod en helt anden måde at undervise på i fremtiden. Alt det kræver, er den rette mængde ambition og en smule held, afslutter Francesco Sannino.

Fakta om Kvantebanditter og Kvante Karina (AR)

Kvantebanditters website (kvantebanditter.dk), hvor Kvante Karina er blevet deres maskot, modtog i 2018 hovedprisen ved The Lovie Awards, som er en international pris, der hylder online storslåede præstationer.

Kvante Karina er skabt af Francesco Sannino, professor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og leder af CP³-Origins på ADU, i samarbejde med reklamebureauet We Love People, og deres animatorer Thorbjørn Christoffersen og Kresten Vestbjerg Andersen, som også står bag succesen ”Ternet Ninja”, der udkom i 2018. 

Mange lærere bruger i dag Kvante Karina som en del af deres undervisning. Man kan som underviser også booke en repræsentant fra Kvantebanditter til at komme og fortælle om bl.a. Kvante Karina og den nye app.

Appen udkom i slutningen af august 2019 og kan hentes i både til Phone i App Store og til Android-telefoner i Google Play Store.

Det er Claudio Pica, professor ved CP³-Origins, og firmaet Molamil, der har udviklet appen.

Kvantebanditter er støttet af A.P. Møller Fonden. Desuden har Danmarks Grundforskningsfonds støtte til The Centre for Cosmology and Particle Physics Phenomenology – CP³-Origins, været instrumental for hele projektets succes.

Yderligere oplysninger

Francesco Sannino, professor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og leder af CP³-Origins på SDU, kan kontaktes via mail på sannino@cp3.sdu.dk eller tlf. 21 35 60 88. Ansvarlig for Kvante Karinas YouTube-kanal.

Claudio Pica, professor ved Institut for Matematik og Datalogi og CP³-Origins på SDU, kan kontaktes via mail på pica@cp3.sdu.dk eller tlf. 65 50 25 19. Ansvarlig for Kvante Karina AR - App.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies