Cyber-angreb

Cyber-ekspert: Hackere kan øge russernes opmærksomhed om krigen i Ukraine

Den russiske hær i Ukraine er et vanskeligt mål for hackere, vurderer Jacopo Mauro, der er ekspert i cyber-sikkerhed efter Ukraines opfordring til hjælp fra hackere i hele verden. Hacking af systemer, der påvirker almindelige russere, kan have større effekt.

Af Birgitte Svennevig, , 02-03-2022

Ukraine har opfordret hackere over hele verden til at melde sig i en online-hær, der bl.a. skal forsvare Ukraines infrastruktur og deltage i cyber-angreb på Rusland.

Ekspert i cybersikkerhed på Institut for Matematik og Datalogi, lektor Jacopo Mauro, der også er tilknyttet forskningsnetværket Security And Defence på SDU, har aldrig tidligere hørt om lignende tilfælde:

- Der er tale om en fremmedlegion af hackere fra alle lande, der går i fælles tjeneste for ét land; Ukraine.

Jacopo Mauro understreger, at han ikke har ekspertise i de juridiske aspekter af at hacke russiske mål for at hjælpe Ukraine. Derimod vil han gerne give et bud på, hvad en sådan online-hær af hackere kan udrette:

- Enlige hackere kan godt være heldige at finde og ramme et ubeskyttet system, men man kan nå længere ved at gå sammen i teams og lave koordinerede indsatser – som fx den frivillige hackergruppe Anonymous gør.

Kan ikke gøre meget ved fronten

Jacopo Mauro tror ikke, at en hacker-hær kan udrette stor skade på russernes fysiske tilstedeværelse i Ukraine:

- Hvis en tank eller et våben ikke er forbundet til internettet, kan man ikke gøre ret meget på den front.

Til gengæld kan hackere gøre mærkbar skade andre steder, mener han; nemlig hjemme i den russiske infrastruktur.

- Det kan fx være at lukke ned for serverne bag banker, tv-stationer, medier, betalingssystemer og lign., som den almindelige russer ofte bruger. Måske varer en sådan nedlukning kun i få timer eller dage, men det bidrager til, at russerne vil spørge sig selv og hinanden; hvad sker der? Hvorfor går systemerne ned? På den måde kan hacking bidrage til øget awareness i Rusland.

Opfordrer til omtanke

Jacopo Mauro opfordrer til ekstra omtanke i forhold til at være interesseret i at følge Ukraines opfordring til at melde sig som hacker:

- Enhver, der måtte ønske at bidrage, skal være sig bevidst om, at de formentlig udfører en ulovlig handling, som de kan blive straffet for. Hacking mod russisk infrastruktur kan betragtes som ulovlig cyberkriminalitet eller som en krigshandling, og begge er mig bekendt strafbart i alle lande.

Mød forskeren

Jacopo Mauro er lektor på Institut for Matematik og Datalogi. Han er desuden tilknyttet forskningsnetværket Security and Defence på SDU.

Redaktionen afsluttet: 02.03.2022