Formidling

Peter Schneider-Kamp modtager fakultetets Forskningsformidlingspris 2020

Det er vigtigt, at samfundet får mere viden om Big Data og kunstig intelligens, mener årets prismodtager.

Af Birgitte Svennevig, , 19-06-2020

Det er en glad Peter Schneider-Kamp, der modtager årets Forskningsformidlingspris på Det Naturvidenskabelige Fakultet:

– Jeg er meget glad, for formidling er noget, som jeg går meget op i, siger han.

Peter Schneider-Kamp har gennem de senere år delt sin ekspertviden i medier, ved foredrag og debatter, når emner som kunstig intelligens, Big Data og Open Data er på dagsordenen. Emner, som han mener, det er vigtigt, at borgere og samfund, får indblik i.

Hvorfor bruger du tid og ressourcer på at formidle?

–Det er vigtigt, at borgere og samfund forstår, hvordan disse ting virker, og at det har kæmpe indflydelse på, hvordan vores samfund og vores dagligdag bliver i fremtiden. Vi skal passe på, at fremtidens teknologier ikke kun bliver udviklet af store selskaber, der så kan kontrollere vores data, uden at vi har indflydelse på, hvordan det foregår og hvilke konsekvenser det får. Hvis vi som samfund skal være uafhængige af de store selskabets teknologier, har vi brug for mere viden og for at træffe de beslutninger, der er gode for samfundet.

Peter Schneider-Kamp peger på, at de store tech-selskaber allerede er en hård modstander at være oppe imod:

– De har mange penge og sidder tungt på forskningen i for eksempel kunstig intelligens og Big Data. Deres mål er at tjene penge, og de har ikke nødvendigvis interesse i at udvikle teknologier, der kun har små målgrupper. For eksempel er de store tech-giganter totalt ligeglade med de få millioner mennesker, der taler dansk, og derfor udvikler de ikke noget på dansk – eller andre små sprog for den sags skyld.

Denne debat tager Peter Schneider-Kamp gerne, og det har gjort ham til en efterspurgt ekspert at interviewe og booke til foredrag.

Ydermere er han god til at tilpasse niveauet og indholdet i sine oplæg og svar til de forskellige målgrupper, han kommunikerer med, mener institutleder på Institut for Matematik og Datalogi, Martin Svensson, der har indstillet Peter Schneider-Kamp til prisen.

Eksempelvis har Peter Schneider-Kamp holdt oplæg om emnet for Miljøstyrelsen, Dansk Industri, Metalforeningen og Det Etiske Råd, og han har bidraget til artikler i medier som Ingeniøren, Fyens Stiftstidende, Finans.dk, Kulturmonitor og Aktuel Naturvidenskab.

Der er også en anden grund til, at Peter gerne bruger ressourcer på at formidle:

Det bringer mig i kontakt med mange spændende mennesker, og det opstår der nye ideer og samarbejder ud af.

Peter Schneider-Kamp, professor i datalogi

For eksempel arbejder han nu sammen med Ordbogen.com om at udvikle en sproghjerne baseret på kunstig intelligens. Den skal fungere som et intelligent værktøj, der hjælper med at skrive tekster på andre sprog end skribentens modersmål.

Med prisen følger 25.000 kr., som kan bruges til forskning eller undervisning. Peter Schneider-Kamp indstilles nu til SDU’s forskningsformidlingspris, der uddeles til universitetets årsfest.

Mød forskeren

Peter Schneider-Kamp er professor i datalogi ved Institut for Matematik og Datalogi på SDU.

Redaktionen afsluttet: 19.06.2020