undervisning

Online undervisning høster flotte evalueringer

Jørgen Bang-Jensen havde aldrig undervist online, før han i sommer kastede sig ud i et intenst kursus i grafteori for 2-300 kinesiske kandidatstuderende via Zoom fra hjemmekontoret.

Af Birgitte Svennevig, , 17-08-2020

Nu er evalueringerne kommet, og de roser hans undervisning til skyerne.

Dem er han selvfølgelig glad for, men det er også godt at have høstet nogle erfaringer i at undervise uden at have den sædvanlige nære kontakt med de studerende, mener han.

Fysisk hårdt for stemmen

Egentlig skulle Jørgen Bang-Jensen, der er professor i datalogi på IMADA, have været fysisk til stede på Shandong University i Kina og afholdt ugekurset i grafteori, men pga. COVID-19 blev det lagt om til online via zoom, og en medarbejder fra Shandong sørgede for alt det tekniske, mens Jørgen skulle koncentrere sig om indholdet.

- Online undervisning for så mange mennesker er envejskommunikation, så jeg har talt utroligt meget. Jeg har undervist 30 lektioner på en uge, hver dag mellem 8 og 15, og det har været fysisk hårdt for stemmen at tale så meget, fortæller han.

Han ville gerne undgå den form for slide-undervisning, hvor underviseren hopper fra det ene slide til det andet i et tempo, hvor tilhørerne måske opgiver at følge med.

Billigt tegneprogram til i-pad’en

- Som underviser kan man godt risikere at gå for hurtigt frem, når de studerende ikke har mulighed for at kommentere eller stille spørgsmål. Jeg har også en tendens til at tale hurtigt, og det skulle jeg også være opmærksom på her.

Så i stedet for slides og speed-snak har han tegnet sig gennem store dele af undervisningen.

- Jeg fandt et billigt tegneprogram til min i-pad og koblede den til min computer. Så kunne de studerende følge med, når jeg tegnede – ligesom når jeg tegner på tavlen ved fysisk undervisning.

Alle lektioner er optaget på video

Den approach indebærer selvfølgelig, at man ikke kan forberede hele sin undervisning på slides, men må have tillid til, at tid, indhold og afvikling kommer til at passe, selv når man ”freestyler”.

- Jeg var nervøs, da jeg startede, for jeg har aldrig prøvet online undervisning før – men det er gået rigtigt godt, og jeg gør det helt sikkert gerne igen.

Samtlige 30 lektioner er blevet optaget på video og kan nu bruges af andre studerende – fx som Individuel Studie Aktivitet.
- Det vil være oplagt, for der kan de studerende se videoerne selv, og så kan vi mødes fysisk bagefter og tale om indholdet.


Udpluk fra evalueringerne:

”The way you give your lecture is quite, well, fluent and makes me feel comfortable, it’s like you’re telling a story, and the story just flows.”

“We find that you are a particularly kind, patient and knowledgeable researcher. We admire your firm belief and meticulous attitude towards scientific research.”

“Your research spirit is an example for us to follow and you are our role model.”

Se mere om kurset her https://www.view.sdu.edu.cn/info/1023/138010.htm