Farvel til dekanen

Der var trængsel på Campustorvet, da dekanen for Det Naturvidenskabelige Fakultet, Henrik Pedersen, blev hyldet ved sin afskedsreception onsdag den 29. april 2015.

Susanne Mandrup taler med Henrik Pedersen

Hovedpersonen Henrik Pedersen i samtale med professor Susanne Mandrup.

Trio Gemini
  Trio Gemini med Henrik Pedersens tvillingedøtre underholdt gæsterne ved afskedsreceptionen.

Fjorten år i spidsen for Naturvidenskab på Syddansk Universitet sætter sine spor, og de mange talere, der på skift indtog podiet, kunne da også diske op med utallige anekdoter fra samarbejdet med Henrik Pedersen.

Var talerne mange, var ordene endnu flere og med markant fokus på Henrik Pedersens altid høje aktivitetsniveau, virketrang og dynamik. Det afspejlede sig således også i en gave fra Samarbejdsudvalget bestående af en ringeklokke til løbehjulet – da ingen forventer at se Henrik Pedersen sætte tempoet ned.

Ud over taler og flotte gaver til den afgående dekan bød receptionen samtidig på fornem musikalsk underholdning ved Trio Gemini, der består af Henrik Pedersens tvillingedøtre Karen Johanne Pedersen og Kirstine Elise Pedersen på henholdsvis violin og cello samt pianisten Jakob Alsgaard Bahr.

At Henrik Pedersen forlader stillingen som dekan for Naturvidenskab betyder på ingen måde et brud med SDU – tværtimod. I fremtiden vil Henrik Pedersen være at finde i sit professorat på Institut for Matematik og Datalogi, hvor han blandt andet skal udføre arbejdsopgaver for direktionen på Syddansk Universitet.

Den nye dekan for Det Naturvidenskabelige Fakultet, Martin Zachariasen, indtager dekankontoret 4. maj 2015.

Fotos: Henrik Gautier/SDU

Redaktionen afsluttet: 04.05.2015