2,5 mio. kr. til at klippe i stamcellers DNA

Skal det være en fedtcelle eller en knoglecelle? Nyt forskningsprojekt vil finde opskriften.

Professor Susanne Mandrup fra Syddansk Universitet har sammen med professor Bo Porse fra KU modtaget en bevilling fra DanStem på 2,5 mio. kr. til forskning i mesenchymale stamcellers DNA.

Mesenchymale stamceller er en type stamceller, der kan udvikle sig til blandt andet fedtceller og knogleceller.

Det afgørende for, om stamcellen udvikles til en fedtcelle eller en knoglecelle, er, hvilke af cellens gener, der bliver udtrykt, og dette bestemmes igen af, hvilke proteiner der binder til de såkaldte regulatoriske områder i DNA’et i nærheden af generne.

”Ved at undersøge hvordan disse regulatoriske områder i DNA-strengen fungerer og hvilke proteiner der binder dertil, kan vi finde ”opskriften” på at lave knogle- eller fedtceller. Og hvis man kan hæmme eller fremme cellens udvikling til fedt- eller knoglecelle, kan det få betydning for behandling af mennesker, der lider af f. eks. overvægt og knogleskørhed”, forklarer professor Susanne Mandrup fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på SDU.

Forskerne vil arbejde med at ”klippe” regulatoriske DNA-elementer ud af de mesenchymale stamcellers DNA og se, hvordan ændringen af DNA-strengen påvirker stamcellens udvikling.

Målet er at finde de elementer, der fremmer eller hæmmer stamcellernes udvikling til fedt- eller knogleceller.

Projektets titel er Control of stem cell fate by (epi)genomic editing of enhancers.

Redaktionen afsluttet: 17.04.2015