Ny adjungeret professor

Professor emeritus Manfred Euler bliver ny adjungeret professor ved Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring.

Manfred Euler

Professor emeritus Manfred Euler er blevet tildelt titlen som adjungeret professor i fysikdidaktik ved Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL), som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet, University College Lillebælt og University College Syddanmark. Titlen er tildelt for perioden 1. februar 2015 til 31. januar 2020.

Manfred Euler er blandt Europas førende fysikdidaktikere med en omfattende publikationsliste. I perioden 1997-2013 var han leder af den fysikdidaktiske afdeling ved IPN Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, der er en af de førende forskningsinstitutioner inden for matematik- og naturfagsdidaktik.

I sin forskning har Manfred Euler specielt haft fokus på samspillet mellem fysik og biologi, herunder børns læring og forståelse af fysiske og biologiske systemer. Siden 2000 har han haft et forskningssamarbejde med professor MSO Claus Michelsen, Institut for Matematik og Datalogi, Syddansk Universitet, med udgangspunkt i deres fælles interesse for fagsamspillet inden for matematik og naturfagene.

Med sin store erfaring inden for forskning i fysikdidaktik skal Manfred Euler være med til at styrke fysikdidaktikken, som i dag står svagt i Danmark, og bidrage til LSULs mål om at udvikle en didaktik, der skaber sammenhæng mellem undervisningen og læringen i de naturvidenskabelige fag i henholdsvis daginstitution, grundskole og ungdomsuddannelse. Han vil indgå i forskningssamarbejder med LSUL, ligesom han vil bidrage til undervisningen på LSULs forskeruddannelsesprogram og til LSULs seminarierække i matematik- og naturfagsdidaktik.

Fredag 17. april 2015 holder Manfred Euler en tiltrædelsesforelæsning på Syddansk Universitet, hvor alle er velkomne. Yderligere information om tiltrædelsesforelæsningen vil være at finde på LSULs hjemmeside.

Projektkoordinator Lena Lykke Jønch-Clausen
Tlf. 6550 2082
E-mail: lsr@imada.sdu.dk

Regionalt samarbejde skal styrke matematik og naturfag