Forsker skal undersøge zinks betydning i vores celler

VILLUM FONDEN har udpeget Tine Thingholm som særlig talentfuld forsker og støtter hende med fire millioner kroner. Pengene skal bruges til hendes drømmeprojekt

"Mit drømmeprojekt."

Sådan siger lektor Tine Thingholm fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi om den forskning, hun kan gå i gang med, efter at hun har modtaget fire millioner kroner fra VILLUM FONDEN.

Bevillingen kommer fra fondens Young Investigator Programme, der skal hjælpe unge talentfulde forskere.

I Tine Thingholms tilfælde skal pengene bruges til et studie af de molekylære mekanismer i zink signalering.

Zink styrer cellerne

"For nyligt opdagede man, at zink er helt central for kommunikationen i og udviklingen af cellen," fortæller Tine Thingholm.

Zink er således vigtig for alle kroppens celler. Regulerer kroppen den forkerte mængde zink til cellerne, har dette ofte alvorlige følger og zink spiller en stor rolle i udviklingen af sygdomme som kræft, diabetes og Alzheimers.

Tine Thingholms projekt skal kortlægge betydningen af protein fosforylering i reguleringen af zink signalering for at opnå en større forståelse af zinks rolle i cellulære funktioner.

Er uddannet ved SDU

Tine Thingholm arbejder lige nu ved universitetet i Lund, men til maj starter hun sin egen forskningsgruppe ved Syddansk Universitet og bliver i den forbindelse lektor. Herefter forventer hun at skulle knytte en laborant og en post.doc til sin forskningsgruppe.

Hun er oprindeligt uddannet ved Syddansk Universitet, hvorfra hun i 2008 tog en ph.d., som handlede om proteinfosforylering og cellesignalering.

Tine Thingholms primære baggrund er inden for massespektrometri, hvor hun har arbejdet meget med metodeudvikling. Som post.doc har Tine Thingholm kombineret denne baggrund med molekylærbiologiske teknikker i studiet af cellesignalering i diabetes og kræft.

Har fået to små børn

"Jeg har haft fart på i min forskning, men det har også skyldtes, at jeg vidste, at jeg på et tidspunkt ville få brug for en orlov. I 2011 blev jeg mor, da vi adopterede vores dreng fra Sri Lanka," fortæller Tine Thingholm.

Halvandet år efter fødte Tine Thingholm en lille datter, så nu er der to børn til at sætte præg på hjemmet i Odense.

"Det nyder jeg selvfølgelig. Men jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med min forskning på Syddansk Universitet," siger Tine Thingholm, som formelt modtager bevillingen på de fire millioner kroner på fredag ved en højtidelighed i København.

Redaktionen afsluttet: 21.01.2015