Donald Canfield udgiver den store bog om iltens historie

Geokemiker Donald Canfield fra Nordic Center for Earth Evolution på Syddansk Universitet er en af verdens førende ilt-forskere, og han udgiver nu en videnskabelig, men også letlæselig bog: ”Oxygen” om iltens flere milliarder år lange historie på Jorden.

Jordens luft består af 21 pct. ilt, og det er mere end noget andet kendt sted i universet. I dag tager vi dette livsnødvendige grundstof for givet og kan ikke forestille os vores planet uden ilt.

Men der har ikke altid været ilt på Jorden. Hvor kom den fra? Hvorfor kom den? Og ikke mindst: Hvad førte ilten med sig af dramatiske forvandlinger? Disse spørgsmål forsøger Donald Canfield at besvare i ”Oxygen”.

Canfield fortæller levende og personligt og henter mange forskellige forskningsområder ind i sit portræt af ilt. Forskningsområder som fx palæontologi, geokemi, biokemi, dyrefysiologi og mikrobiologi bidrager alle til at forklare, hvordan vores planet kunne blive til det ideelle værksted for livets udvikling.

Canfield beskriver de biologiske og geologiske processer, der kontrollerer atmosfærens indhold af ilt, og han går milliarder af år tilbage i tiden i sit arbejde med at følge iltens udvikling på Jorden.

Bogen fører bl.a. læseren tilbage til det afgørende punkt for 2,3 mia. år siden, hvor iltindholdet steg dramatisk på Jorden, og læserne vil også blive indviet i de begivenheder, der udspillede sig, da iltindholdet blev højt nok, til at store dyr kunne udvikle sig. Canfield leder læseren videre gennem de videnskabelige veje og vildveje, som forskere gennem årene har taget i deres forsøg på at afsløre iltens hemmeligheder her på Jorden, og han præsenterer læserne for de forskere, der vil blive husket for de vigtigste opdagelser og erkendelser.

Professor Donald Canfield er født i USA. I dag er han leder af Nordic Center for Earth Evolution på Syddansk Universitet.

Anmelderne skriver
"Canfield has crafted a challenging, definitive work of scholarship and storytelling that will give readers a newfound appreciation for every breath they take"... Lee Billings, Scientific American.

"A fascinating, sophisticated account" ... Natalie Bennett, leader of the Green Party of England and Wales.

Donald Canfield: Oxygen – a four billion year history. Udgivet af Princeton University Press, 2014.

Redaktionen afsluttet: 20.01.2014