stipendium

Stolen og samtiden

1,5 mio. kr. fra Ny Carlsbergfondet har SDU og Trapholt netop modtaget til at undersøge stolen og dens forhold til samfundet.

En stol er ikke bare en stol. Det har Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Hans Wegner, Finn Juhl og mange flere danske designere for længst bevist med deres stole, der stadig i dag har status som globale designikoner.

Nu går Syddansk Universitet og designmuseet Trapholt i gang med et forskningsprojekt, som undersøger, hvordan stoledesign påvirkes af kultur og samfund - og omvendt. Projektet er muligt, fordi Ny Carlsbergfondet netop har støttet projektet med et af deres attraktive post doc-stipendier på 1,5 mio. kr.

Design som tidsbillede

SDU og Trapholt samarbejder allerede omkring en erhvervs-ph.d, hvis forskning danner baggrund for Trapholts aktuelle udstilling Istant Icon. Og nu udbygger man altså samarbejdet med projektet, der undersøger stolen som tidsbillede og samfundskommentar.

-Trapholt har en substantiel samling, som kalder på forskning. Vi er glade for at kunne bidrage hertil med vores internationalt anerkendte designkulturforskning, siger Per Krogh Hansen, institutleder for Design og Kommunikation på SDU.

Målet med det nye forskningsprojekt er, dels at øge befolkningens bevidsthed omkring designs rolle både i hverdagslivet og i samfundet, og dels at udvikle en ny indsamlings- og udstillingspolitik for design på Trapholt, der er mere baseret på samtid end form og funktion.

-Forskning i vor tids designkultur skaber større bevidsthed om, hvordan design præger måden, vi indretter os på, og hvordan vi identificerer os med design, forklarer Karen Grøn, direktør på Trapholt.

Styrket samarbejde

Støtten fra Ny Carlsberg Fondet er del af fondets aktuelle satsning på at styrke forskningen på det kunstvidenskabelige område. Derfor ser man frem til samarbejdet mellem SDU og Trapholt.

-Forbindelsen mellem universiteternes forskningsmiljøer og museerne rundt om i landet trænger til at blive styrket, hvilket er baggrunden for fondets forskningsinitiativ. Vi fandt Trapholts ansøgning om stoledesign endog særdeles spændende og relevant, siger professor Morten Kyndrup fra fondets direktion.

Postdoc-projektet vil udover samarbejdet mellem SDU og Trapholt også sparre med internationale museer og dermed udbygge netværk og vidensdeling.

Redaktionen afsluttet: 17.03.2017