optag

Dalende søgning til Humaniora

Knap 1500 håbefulde studerende har søgt Humaniora på SDU som 1. prioritet i år. Det er en tilbagegang på 9 pct. i forhold til sidste års rekordhøje ansøgertal.

Efter en række år med stigning i antallet af ansøgere til de humanistiske uddannelser på SDU, faldt tallet i år med 9 pct. i 1. prioriteter og 14 pct. samlet (som tallene ser ud ved redaktionens slutning, red.)

Den dalende søgning skal ses i lyset af, at færre generelt har søgt ind på en videregående uddannelse i år. Ligesom Humaniora som bekendt lukker uddannelser som følge af dimensioneringen.

- Med det dalende ansøgertal følger vi tendensen for hele uddannelsessektoren, hvor antallet af ansøgere også falder, ligesom lukningen af uddannelser i år grundet dimensioneringen tegner sig for en pæn del af faldet, siger prodekan Lars Grassmé Binderup om tallene.

Ekstra interesse for medier og religion

Trods den generelle tilbagegang har en del fag i år modtaget flere ansøgninger end sidste år. Især Medievidenskab, Religionsstudier og IVK Engelsk i Kolding har god fremgang med hhv. 35, 21 og 18 flere 1. prioritetsansøgere end i 2016.

Og Humaniora på SDU Kolding fastholder sit antal 1. prioritetsansøgninger i forhold til sidste år med 227 ansøgere.

I den modsatte ende af spektret er især designområdet og visse sprogfag ramt af fald i ansøgertallet. Designkultur og økonomi i Kolding har 34 færre ansøgere end sidste år, IVK Engelsk i Odense har 26 færre, mens uddannelserne Amerikanske Studier og Engelsk hver har 22 færre ansøgere.

Generelt er sprogfagene engelsk og tysk (bortset fra IVK Engelsk i Kolding, red.) præget af lavere søgning end sidste år. Derimod går spansk frem, nu hvor det er sidste mulighed for at blive optaget på uddannelsen på SDU.

Hvem kan jeg blive?

Med årets ansøgere i hus, begynder arbejdet med at fordele pladserne. De tusindvis af håbefulde studerende får svar på, om de er kommet ind på drømmeuddannelsen 28. juli.

For uddannelserne gælder det om at fastholde de nye studerende og så vidt muligt undgå frafald. Den opgave er helt central de kommende år, hvor Humaniora vil få færre studerende pga. dimensioneringen.

På dette område er det væsentligt at kende til baggrunden for unges uddannelsesvalg, og hvordan man kan fastholde deres motivation. Det forklarer leder af Center for Universitetspædagogik, Rie Troelsen, der bl.a. forsker i frafald.

- De unge vælger stadig i høj grad uddannelse efter, hvad de har lyst til, selvom der nu er lidt større tendens til at se på, hvor der er et job bagefter. Uddannelsesvalget er i høj grad, hvem kan jeg blive, fremfor hvad kan jeg blive. Det er en udfordring i forhold til frafald, fordi uddannelsesvalget bliver en vigtig del af de unges identitet. Man bliver meget opmærksom på, om faget nu er så fedt, som man havde regnet med. Når man møder rutinearbejde, kommer man derfor nemt i tvivl om, et andet fag var bedre, forklarer Rie Troelsen

Derfor er den bedst mulige introduktion til de nye studerende vigtig, fastslår Rie Troelsen.

- Vi skal opbygge vores uddannelser, så de studerende kan se relevansen, også når der skal terpes og det bliver kedeligt. Ligesom vi skal møder de nye studerende med tydelige forventninger om, hvordan man er den gode studerende på specifikt deres uddannelse. Koderne er ikke altid så synlige, og ikke alle har det med i bagagen. Hvis den enkelte uddannelse tydeliggør forventningerne, så får alle studerende en bedre chance, fastslår Rie Troelsen.

Fakta: Søgning til SDU

• SDU har fået 6438 1. prioritets-ansøgninger ud af i alt knap 20.000 ansøgninger.
  • Knap 1500 har søgt Humaniora som 1. prioritet, det er et fald på 9 pct. i forhold til 2016.
  • Det Naturvidenskabelige Fakultet har fået 468 1. prioritetsansøgninger. Det er en tilbagegang på 16 pct.
  • Det Tekniske Fakultet har fået 1029 1. prioritetsansøgninger. En fremgang på 2 pct.
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har fået 1750 1. prioritetsansøgninger. En tilbagegang på 2 pct.
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har fået 1648 1. prioritets-ansøgninger. En fremgang på 9 pct.
  • Bemærk at ansøgertallene kan ændre sig frem til semesterstart i forbindelse med behandlingen af ansøgningerne.

Se mere om ansøgertallene i Whitebook

Redaktionen afsluttet: 07.07.2017