Podcast
Nyt Liv Til Læsningen
Beskrivelse: Nyt liv til læsningen er en ny podcastserie, der udforsker, hvordan vi kan fastholde børns læselyst - bl.a. ved at nytænke læsning, så det handler mindre om præstation, og mere om oplevelse, fællesskaber og fantasi.
'Nyt liv til læsningen' er udviklet og produceret af Kuben på Syddansk Universitet.
Artikler og bogkapiteler
David, M., Freund, A., Madsen, R. W., & Trasmund, S. B. (2024). Valg af læsemedie: en kontekstuel oversigt. Læsepædagogen, Nr. 6, 72. Årgang, November.
Tegneserier styrker læselyst og læsekompetencer (artikel på vej)
Høgedal, A. (2025, 8. august). Forsker: Sådan tænder du læseglæden hos dit barn. Syddansk Universitet.
Trasmundi, S. B. (2024). Becoming a Reader: Dwelling Within the Page. Social Epistemology Review and Reply Collective, 13(3), 20-32.
Trasmundi, S. B., Holmstedt, C., & Nilesen, J. (2022). Den fantasifulde læser: Uddannelsesmæssige implikationer. Viden om Literacy, 31, 18-26.
Trasmundi, S. B. (2025). The Imagination Pulse: From Flickers to Firestorms in Reading. Cambridge University Press.
Trasmundi, S. B., Mangen, A., & Kokkola, L. (2025). Timely Reading: Implications of Distributed Cognition for Reading. Language and Literacy, 27(2), 62-82.
Trasmundi, S. B. (2020). Reading in the age of digitalisation: How media shape the reader’s thinking. Open Access Government.
Trasmundi, S. B., & Cowley, S. J. (2020). Reading: How Readers Beget Imagining. Frontiers in Psychology, 11, Artikel 531682.
Vendelbo, S. H., Freund, A., & Andersen, M. E. (2026). Neurodivergent children's reading experiences: A review. In N. Keates & K. E. Waldock (Eds.), Neurodivergent education and lifelong learning. IGI Global.
Video
Trasmundi, S. B. (2022). Vi skal (også) lære at læse langsomt [We should (also) learn to read slowly].. Lyd- og/eller billedproduktion (digital), Syddansk Universitet.