Skip to main content
Centre for Human Interactivity

Publikationer

Alle Ord Tæller


Podcast

Nyt Liv Til Læsningen

Beskrivelse: Nyt liv til læsningen er en ny podcastserie, der udforsker, hvordan vi kan fastholde børns læselyst - bl.a. ved at nytænke læsning, så det handler mindre om præstation, og mere om oplevelse, fællesskaber og fantasi.

'Nyt liv til læsningen' er udviklet og produceret af Kuben på Syddansk Universitet.

 

Artikler og bogkapiteler

David, M., Freund, A., Madsen, R. W., & Trasmund, S. B. (2024). Valg af læsemedie: en kontekstuel oversigt. Læsepædagogen, Nr. 6, 72. Årgang, November.

Tegneserier styrker læselyst og læsekompetencer (artikel på vej)

Høgedal, A. (2025, 8. august). Forsker: Sådan tænder du læseglæden hos dit barn. Syddansk Universitet.

Trasmundi, S. B. (2024). Becoming a Reader: Dwelling Within the PageSocial Epistemology Review and Reply Collective13(3), 20-32. 

Trasmundi, S. B., Holmstedt, C., & Nilesen, J. (2022). Den fantasifulde læser: Uddannelsesmæssige implikationerViden om Literacy31, 18-26.

Trasmundi, S. B. (2025). The Imagination Pulse: From Flickers to Firestorms in Reading. Cambridge University Press.

Trasmundi, S. B., Mangen, A., & Kokkola, L. (2025). Timely Reading: Implications of Distributed Cognition for ReadingLanguage and Literacy27(2), 62-82.

Trasmundi, S. B. (2020). Reading in the age of digitalisation: How media shape the reader’s thinkingOpen Access Government.

Trasmundi, S. B., & Cowley, S. J. (2020). Reading: How Readers Beget Imagining. Frontiers in Psychology11, Artikel 531682.

Vendelbo, S. H., Freund, A., & Andersen, M. E. (2026). Neurodivergent children's reading experiences: A review. In N. Keates & K. E. Waldock (Eds.), Neurodivergent education and lifelong learning. IGI Global.

 

Video

Trasmundi, S. B. (2022). Vi skal (også) lære at læse langsomt [We should (also) learn to read slowly].. Lyd- og/eller billedproduktion (digital), Syddansk Universitet.