Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev Februar 2022

TEMA: Inkludering af alle studerende - Praktiske tilgange

Praktiske tilgange til planlægning af og undervisning på inkluderende og tilgængelige kurser.

  1. Formålet med Universal Design for Learning (UDL) er at fremme læring for alle studerende gennem inkluderende og tilgængeligt kursusdesign, undervisning og bedømmelse (Burgstahler, 2021).

    UDL bygger på tre principper:
    1. Engagement - hvorfor vi lærer
    2. Præsentation – hvad vi lærer
    3. Handling og udtryk – hvordan vi lærer

    Tabel 1 giver et overblik over UDL's tre principper og de tilhørende retningslinjer:
    The Universal Design for Learning Guidelines
    Table 1. The Universal Design for Learning Guidelines 2.2 (CAST, 2018) - klik på link for at få en interaktiv version af tabellen

    Lad os se på hvordan hvert enkelt af disse tre principper kan anvendes ved planlægning og undervisning i et modul. For at engagere de studerende og fange deres interesse for, hvorfor de lærer, kan vi have læringsressourcer repræsenteret i  forskellige formater, såsom videoer, slides eller podcasts, artikler, uddrag af bøger, rapporter, diagrammer og tabeller. I undervisningen kan vi øge forståelsen og hjælpe med at tydeliggøre, hvad de studerende forventes at lære, ved at hjælpe dem til at se det store billede og give dem opgaver, der kræver, at de etablerer forbindelser mellem forskellige begreber og ideer. Vi kan ligeledes hjælpe de studerende med at forstå, hvordan de lærer, ved at give dem forskellige muligheder for at agere og udtrykke, hvad de ved, ved hjælp af en bred vifte af teknologier og aktive tilgange til læring.

    Under Covid-19-nedlukningen var det en udfordring for mange studerende (Georgsen og Qvortrup, 2021) at opretholde  deres trivsel. Her kan du læse, hvordan et meget fleksibelt (HyFlex) kursusdesign, inspireret af UDL-principperne, giver muligheder for at opretholde inkluderende og tilgængelig læring for alle studerende gennem online og blended learning kurser.

  2. Gør ressourcer tilgængelige for studerende med ordblindhed. Denne PowerPoint-præsentation, lavet af en studerende med ordblindhed, giver et stærkt indblik i de læringsbarrierer, de står over for, og den ekstra tid, de skal bruge på at tackle barriererne, før læring bliver tilgængelig.  

  3. Teknologiske hjælpemidler er en altomfattende betegnelse for de teknologiske enheder, software eller programmer, som kan give de studerende adgang til undervisning og opnå mere effektiv læring. På denne JISC Blog  kan du læse mere om udvalget af teknologiske hjælpemidler, og hvordan de understøtter læring. JISC er en britisk organisation, der tilbyder en række vejledninger om inkluderende og tilgængelig online undervisning. Nogle studerende bruger allerede hjælpeteknologier, eller de vil måske bede dig om at støtte deres læring ved at anvende dem. Hvis du vil vide mere om teknologiske hjælpemidler og deres anvendelse, skal du kontakte Studenterservice på SDU. På Børne- og Undervisningsministeriets  website om  specialpædagogisk støtte (SPS) -  https://www.spsu.dk/ - ligger information om ressourcer til understøttelse af særlige behov i uddannelsesmæssig sammenhæng. 

  4. Microsoft har et vejledningssite om tilgængelighed ved brug af Office 365, hvor du kan se en række videoer, der viser, hvordan du gør MS Word, Excel, PPT og Outlook-mails mere tilgængelige. Selv små ændringer kan gøre tekstmæssige, auditive og visuelle ressourcer mere tilgængelige. For eksempel kan valg af skrifttyper, tekststørrelse, formatering og farve bidrage til at gøre tekst mere tilgængelig, og skærmlæsere kan 'læse' billeder, der har tekst tilknyttet.  

  5. itslearning har funktioner, som kan understøtte tilgængelighed. Skabelonen til design af kurser har en klar hierarkisk struktur med emner, planer og de samme underafsnit i hver plan. Ved at planlægge kurser på denne måde bliver deres design genkendeligt for den studerende, og kursuskomponenterne er tydeligt markerede, hvilket gør dem lettilgængelige. Via indstillinger under ens profil, kan ’Nemt tilgængeligt’ vælges, som omfatter en forenklet træstruktur, en simpel teksteditor og rullepaneler til alle rammer.  itslearning er også kompatibel med en række teknologiske hjælpemidler – du kan læse hele itslearnings tilgængelighedserklæring her.   
     
    En yderligere understøttelse af tilgængelighed i itslearning er de mange forskellige feedbackmuligheder, når en studerende uploader en opgavebesvarelse. Disse muligheder illustrerer, hvordan UDL-principperne kan omsættes i praksis og derved give mulighed for feedback i forskellige formater. I skærmbilledet nedenfor er feedbackindstillingerne markerede og inkluderer en feedback-kommentarboks, upload af en fil, feedback via en rubric, annotering af opgaven, hvis den indsendes som Word- eller pdf-fil, eller optagelse af en lydfil som feedback.
    Itslearning and feedbackLydfil som feedback giver mulighed for at udtrykke nuancer gennem toneleje, hvilket betyder, at vi kan støtte en studerende gennem et opmuntrende toneleje, selvom feedbacken angiver, at der er behov for betydelig redigering og omskrivning. Vi kan også ofte sige mere på kortere tid, end vi kan skrive det samme, hvorved det kan være en tidsbesparende måde for underviserne at give tilbundsgående feedback. Lydfeedback bidrager til en dialogisk forbindelse mellem underviseren og den studerende, som kan svare på feedback på itslearning via et felt til diskussioner.

  6. Se tre korte videoer, hvor Ivan Newman - ivan@dyslexiahandled.co.ukPhD og Specialist Study Skills Tutor i UK beskriver scenarier, hvor de studerende oplevede læringsbarrierer, der begrænsede deres engagement og mulighed for at lære. Efter at have identificeret læringsbarriererne sammen med de studerende, rådførte Ivan sig med de studerende om, hvordan barriererne kunne erstattes med inkluderende tilgange. Ved at omsætte disse inkluderende tilgange til handling blev de studerendes læringsmuligheder forbedret, og de var i stand til at opfylde læringsudbytte. Videoerne er på engelsk med billedtekster for at lette tilgængeligheden. Ivan er glad for at kunne dele videoerne med undervisere og studerende.

    Video 1: "Jeg føler mig overset"


    Video 2: "Alle taler på én gang"


    Video 3: "Jeg kan ikke rumme alle oplysningerne i mit hoved"
     
Redaktionen afsluttet: 03.02.2022