Nyhedsbrev oktober 2024: Inkludering af alle studerende – undervisning af neurodivergente studerende
I denne måneds nyhedsbrev kan du læse om, hvordan SDU bedre kan støtte neurodivergente studerende. Ud fra et personligt og fagligt perspektiv sætter vi fokus på ressourcer og ændringer, der er med til at skabe et inkluderende læringsmiljø for alle.
Hvad er neurodiversitet?
Neurodiversitet er et begreb, der dækker over neurokognitive og adfærdsmæssige forskelligheder, og betegner bl.a. tilstande som ADHD, autisme, dysleksi, dyskalkuli, dyspraxi og fibromyalgi, der kan opstå efter traumer. Du kan finde definitioner på de nævnte diagnoser i ressourcerne nedenfor.
Selvom neurodiversitet ofte betragtes som atypisk, understreger begrebet samtidig det brede spektrum af neurokognitive og adfærdsmæssige forskelligheder. Flere og flere diagnosticeres med en form for neurodiversitet, og i perioden 2010-2020 er andelen af neurodivergente studerende steget fra 3% til 11% (Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, 2022). Denne stigning peger på, hvor vigtigt det er, at SDU forstår, hvordan disse diagnoser kan påvirke studielivet og læringsmiljøet for de studerende, og hvilke hensyn vi kan tage for at sikre lige muligheder for alle studerende.
Hvordan kan neurodiversitet påvirke studerendes indlæring?
Selvom alle neurodivergente studerende oplever deres diagnose forskelligt, er der en række fællestræk i deres adfærdsmønstre, som kan påvirke deres engagementet og deltagelse i læringsaktiviteter. Dette inkluderer:
- Nedsatte eksekutive funktioner, som påvirker færdigheder relateret til hukommelse, såsom at tage initiativ og afslutte opgaver.
- Lavt energiniveau og øget træthed, hvilket kan forværres af den stress, der følger med at håndtere daglige opgaver.
- Forskelle i sansefølsomhed, der kan påvirke alle sanseoplevelser.
- Udfordringer med informationsbearbejdning.
(Borsotti, Begel and Bjørn, 2024)
Perspektiver fra trivselsvejleder og neurodivergent studerende
Læs studerende Viktor Schneefeldt Øvlisen personlige oplevelse med at være neurodivergent og studerende. Han fortæller bl.a. om, hvordan hans autisme påvirker hans dagligdag og hans studie, samt giver konkrete anbefalinger til SDU og undervisere, der kan hjælpe både ham selv og andre neurodivergente studerende. Læs interviewet her.
I sin rolle som studie- og trivselsvejleder ved SDU Uddannelse hjælper Sigrid Rytz ofte neurodivergente studerende. Læs Sigrids professionelle perspektiv på, hvordan neurodivergente studerende oplever læringsmiljøet på SDU. Sigrid bakker desuden op om Viktors anbefalinger til, hvordan SDU kan støtte og inkludere studerende med neurodiversiteter. Læs interviewet her.
Hvad kan SDU gøre?
Dette afsnit beskriver en række konkrete ressourcer til ledere og administrativt personale, der arbejder med planlægning af uddannelser, samt til undervisere, der står for planlægning, undervisning og evaluering af kurser.
Praktiske tips til studieprogrammer
Her ses et eksempel fra TEK’s How to Uni, som indeholder opmuntring og relevante links.
Støtteordninger – Når en studerende har ét eller flere neurodivergente træk, kan der være behov for, at uddannelsen implementerer relevante støtteordninger. Disse ordninger kan eksempelvis omfatte ekstra tid til eksamener og evaluering, adgang til hjælpemidler eller tidlig adgang til forelæsningsslides. At få adgang til støtteordninger kan være særligt stressende for neurodivergente studerende; se fx Viktors eksempel. Det vil give stor tryghed for de studerende, hvis deres uddannelse har et gennemsigtigt system til at implementere støtteordninger og sikre deres tilgængelighed.
Facilitér løbende kompetenceudvikling – Sørg for, at alle undervisere og medarbejdere ved, hvor de kan finde vejledning og praktiske anvisninger fra fakultetet om støtte til neurodivergente studerende og implementering af støtteordninger. Opret en side på hjemmesiden eller et rum på itslearning, hvor alle vejledninger og relevante ressourcer er samlet. Tilføj desuden et fast punkt på dagsordenen i relevante møder til opdateringer og erfaringsudveksling om god praksis.
Gør processerne tydelige – Giv klar og tilgængelig vejledning på Itslearning om uddannelsens struktur, herunder afleveringsfrister samt adgang til ressourcer og støtteordninger.
Reducer angst ved ændringer – Hvis skemaer eller lokaler ændres, bør der være et klart og effektivt system til at informere alle studerende. Overvej at implementere et SMS-system, så studerende ikke nødvendigvis behøver at tjekke Itslearning for opdateringer.
Sørg for pauserum – Tilbyd pauserum, hvor studerende med behov for et roligt sted til at hvile og genfinde fokus kan trække sig tilbage. Læs mere om vigtigheden af disse rum i interviewene med Viktor og Sigrid.
Tilgange til undervisning og læring
Tilrettelæg undervisningen så den er tilgængelig for alle studerende – læs mere om principperne for design af inkluderende kurser i SDU Universitetspædagogiks nyhedsbrev om "Inkludering af alle studerende" (juni 2022) eller book tid med en UP-konsulent for yderligere drøftelse.
Forberedende undervisningsmaterialer – Studerende med dysleksi og andre neurodivergente træk har ofte behov for ekstra tid til tekstbearbejdning. Selvom undervisere kan være tøvende med at dele PowerPoint-præsentationer på forhånd, kan dette være en nødvendig støtte for visse studerende. Overvej at dele et resumé af centrale begreber og spørgsmål inden hver lektion; denne forberedelse kan gøre det lettere for alle studerende at engagere sig i undervisningen.
Gør forelæsninger tilgængelige – Microsoft har en hjemmeside med vejledning om tilgængelighed i Office 365, hvor du kan finde en række videoer om, hvordan Word, Excel, PPT og Outlook-e-mails kan gøres mere tilgængelige. Se også denne vejledning til tilgængelighed i præsentationer og videoer, udarbejdet af undervisningskonsulenter fra CBS. Selv små justeringer kan gøre tekstlige, auditive og visuelle materialer mere tilgængelige.
Optagelse af forelæsninger – flipped learning (tilmeld dig vores self-paced kursus) med korte informationsvideoer giver studerende asynkron adgang til læringsressourcer, som de kan vende tilbage til og bearbejde i eget tempo. Giv studerende mulighed for at optage forelæsninger, så de kan gense dem som en del af deres selvstudie.
Studievejledning - Neurodivergente studerende kan have udfordringer med tidsstyring og deadlines. Ved at give korte instruktioner eller vejledning til selvstudieopgaver kan studerende bedre fokusere og optimere deres forberedelse. Hvis en tekst skal forberedes, kan du eksempelvis dele spørgsmål eller overskrifter, der guider deres læsning og notetagning.
Gruppearbejde – At arbejde i grupper kan være stressende for neurodivergente studerende. Lyt også til Ivans anbefalinger (se punkt 6) om tilpasning af gruppearbejde, eller kontakt en UP-konsulent for rådgivning om mulige tilpasninger.
Implementering af støtteordninger – Det er vigtigt, at både studerende og undervisere kan stole på, at støtteordninger implementeres korrekt og konsekvent. Hvis en studerende har delt information om deres neurodivergens, skal du sørge for, at denne information deles med de relevante personer.
Ressourcer til at støtte neurodivergente studerende
Disse ressourcer giver yderligere vejledning til at støtte neurodivergente studerende.
"Vejledning til videregående uddannelser: Studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser" (dansk eller engelsk) udgivet af Dansk Center for Uddannelsesmiljø (DCUM). Denne vejledning beskriver en bred vifte af neurodiversiteter samt forslag og opmærksomhedspunkter til ansatte.
Guiden Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFR), indeholder en lang række forslag til, hvordan man kan støtte studerende med neurodiversiteter i videregående uddannelser.
Neurodiversity Hub består af en samling ressourcer fra internationale uddannelsesinstitutioner, som alle har til formål at hjælpe universiteter med at støtte studerende med neurodiversiteter.
"Exploring the landscape of neurodiversity support in Danish higher education", afholdt på KU i marts 2024. En samling af workshoppræsentationer og ressourcer delt af personale, studerende og forskere under workshoppen.